wel-of-geen-zoekfunctie-op-je-website-768x403

Wel of geen zoekfunctie op je website

door

in

Wel of geen zoekfunctie op je website

Als je bezoekers op je website krijgt, wil je dat ze daar uitkomen, waar jij wil. Lees ook onze blog Routing van je website. Om je bezoekers zo veel mogelijk van dienst te zijn, kan je een zoekfunctie aan je website toevoegen. Hiermee kunnen ze een zoekterm of zoektermen intikken en als het goed is krijgen ze dan een aantal zoekresultaten voorgeschoteld. Zo kan de bezoeker gemakkelijk vinden wat hij zoekt. Maar hoe pak je zo’n zoekfunctie nu aan. Hoe kan je de zoekfunctie optimaliseren? Hoe kan je er een rijkere zoekervaring van maken?

Hoe moet de zoekfunctie er uit zien

Zoekfuncties zijn inmiddels zo ingeburgerd dat een simpel vakje met een loepje aan de zijkant al volstaat. Iedere bezoeker snapt dat je daar een term in kan vullen en daarna op het loepje moet klikken. In plaats van een loepje kan je ook een button met het woord “Zoek” erop gebruiken. Gebruik voor de button een kleur die past bij de rest van het kleurenpalet. Als het kleurenpalet minder van belang is voor je site, kies dan altijd voor een groene knop. Dat is de “go” kleur. Bezoekers zijn niet bang om daar op te klikken. Ze weten dat het goed zit. De groene kleur straalt vertrouwen en positivisme uit. Gebruik ik geen geval een rode kleur voor de button, tenzij de rode kleur in het kleurenpalet van de website en het logo terug komt. Rood is per definitie de “no-go” kleur. Stop. Pas op. Daar moet je niet zijn.

Als je een loepje als button gebruikt kan je in het invulvakje een woord zetten. “Zoek” of “Zoeken” zijn de standaard woorden die je daar tegenkomt. Wat vriendelijker klinkt “Wat zoekt u” of “Waarmee kunnen we u helpen zoeken”. In principe volstaat “Zoek” of “Zoeken”, maar niets houdt je tegen om daar creatief mee om te gaan.

Tegenwoordig zie je ook veel fancy zoekfuncties. Als je dan klikt op de button, opent er een full-screen overlay zoekveld of schiet er van de zijkant een zoekbalk te voorschijn. Dat is visueel wellicht aantrekkelijk, maar vaak werkt een simpele, duidelijke aanpak het beste. Een vast vakje met een loepje of button dus.

Positie van de zoekfunctie

De standaard positie van een zoekfunctie is rechtsboven in de hoek. Daar verwachten de bezoekers de zoekfunctie ook, als ze willen zoeken. Het zoekveld kan echter ook op een andere plaats staan. Als regel geldt dat hij duidelijk zichtbaar moet zijn. En als voor een website de zoekfunctie een belangrijk instrument is om dingen te vinden, moet hij prominent aanwezig zijn en boven de vouw staan. Bij websites waar het zoeken minder belangrijk is, kan de zoekfunctie ook onder in het voetgedeelte van de website geplaatst worden.

De zoekfunctie optimaliseren

Er zijn een aantal mogelijkheden om de zoekfunctie te optimaliseren. Mogelijkheden die er voor zorgen dat de kans groter is, dat de bezoeker vindt wat hij zoekt. Hieronder staan er een aantal genoemd:

  • Autoaanvullen
    als er een zoekterm ingetikt wordt en er automatisch een woordsuggestie wordt gedaan, helpt dit de zoeker.
  • Spelfouten correctie
    als er een spelfout in de zoekterm ingetikt wordt, zullen veel zoekfuncties zeggen dat er geen zoekresultaten zijn. Als de spelfout door de zoekfunctie gecorrigeerd wordt, of er wordt een suggestie gedaan als “bedoelde u dit”, dan helpt dit de zoeker.
  • Geavanceerd zoeken
    als je kan zoeken op categorieën, kan de zoeker gerichter zoeker. Denk aan zoeken op datum, product, winkel of land.
  • Gerelateerde zoekopdrachten
    onder de zoekresultaten kan er een extra blok weergegeven worden, waar je laat zien waar anderen, die op dezelfde term zochten ook in geïnteresseerd waren. Er is een grote kans dat jouw zoeker dat ook interessant vindt.
  • Uitgebreide resultaten
    zorg er altijd voor dat als de zoekresultaten getoond worden, dit niet enkel een linkje is. Geef de zoeker meer informatie. Laat een stukje tekst onder de link zien. En geeft de zoekterm in dat stukje tekst een andere kleur, een andere achtergrond kleur of zet er een lijntje onder. Zo kan de zoeker veel beter bepalen welke link voor hem het beste resultaat geef.
  • Direct zoekresultaten
    op het moment dat er een zoekterm ingetikt wordt, worden automatisch de zoekresultaten voor deze term getoond. Er hoeft dus niet meer op de knop of of Enter geklikt te worden. Dit wordt in de online marketing live search genoemd.
  • Geen zoekresultaten
    het kan altijd gebeuren dat er echt geen zoekresultaten gevonden worden. Geef de zoeker dan toch de mogelijkheid om verder te zoeken. Laat in ieder geval nogmaals het zoekveld zien. Geef daaronder ook een aantal linkjes met mogelijkheden, waar hij naar toe kan klikken. Geef alternatieven.
wel-of-geen-zoekfunctie-op-je-website-768x403

Alternatieven voor een zoekfunctie

Als er geen zoekfunctie gebruikt wordt, zijn er dan alternatieven, waarmee je de bezoeker kunt helpen om datgene te vinden wat hij zoekt? Ja, die zijn er zeker. Hieronder een aantal mogelijkheden:

  • Sitemap
    in de sitemap staan alle pagina’s van jouw website overzichtelijk gerangschikt. Zo is het voor de bezoeker makkelijk te zien hoe de website is opgebouwd. En waar het waarschijnlijk is, dat hij vindt wat hij zoekt.
  • Woordenboek
    een overzicht van onderwerpen die op de website te vinden zijn. Meestal op alfabetische volgorde. Vaak ook gegroepeerd naar onderdelen of soorten. Een overzichtelijke manier om snel te vinden wat je zoekt.

Voordelen zoekfunctie

Het is duidelijk dat een zoekfunctie op de website een aantal voordelen heeft. Dit zijn de grootste voordelen van een zoekfunctie op de website:

  • Straalt vertrouwen uit
    een zoekfunctie op de site laat zien dat je niets te verbergen hebt. De gehele website is toegankelijk. Dat straalt vertrouwen uit.
  • Helpt bezoeker de gewenste info te vinden duidelijk het grootste voordeel. En dat waar een zoekfunctie voor bedoeld is. Met de zoekfunctie kan de bezoeker info vinden, die hij zoekt en niet direct ziet.
  • Extra zoekmogelijkheden mocht een bezoeker geen zoekresultaten hebben en niet kunnen vinden wat hij zoekt, kan je hem extra info aanbieden. Hiermee vindt hij wellicht wel wat hij zoekt en ben je de bezoeker niet gelijk kwijt.
  • Koppelen aan statistiekprogramma je kunt de zoekresultaten koppelen aan een statistiekprogramma (bijvoorbeeld Google Analytics). Zo kun je zien waar mensen op jouw site naar zoeken. Zeer waardevolle informatie. Misschien moet je bepaalde info wel verder uitdiepen. Of mist er informatie over die ene zoekterm, waar vaak op gezocht wordt.

Nadelen zoekfunctie

Er zijn ook nadelen aan een zoekfunctie. We noemen er hier een aantal:

  • Slechte zoekresultaten
    als de zoekfunctie niet goed functioneert of nauwelijks resultaten geeft heeft dat al gauw een negatieve uitwerking. Het vertrouwen van de bezoeker daalt snel. Als het zoeken niet goed werkt, dan zal de site wel verouderd zijn. Hier kan ik niet vinden wat ik zoek. En weg is de bezoeker.
  • Zware belasting voor de server
    uitgebreide zoekfunctionaliteiten kunnen belastend voor de server zijn. Als er secondenlang moet worden gewacht op de zoekresultaten zijn de meeste bezoekers al weg. Zorg dus voor voldoende capaciteit en snelle code.
  • Onderhoud
    een zoekfunctie vraagt onderhoud. Je kijkt waar op gezocht wordt en past de website daar op aan. Maar goed, je optimaliseerde je website al regelmatig, toch..?

Conclusie: wel of geen zoekfunctie op de website

Een zoekfunctie op de website heeft duidelijk voordelen. Indien je jouw bezoekers een verfijndere zoekfunctie wilt aanbieden, vraagt dat extra tijd en inspanning. Technisch moet het allemaal pico bello in orde zijn. Dan is een zoekfunctie echt een toegevoegde waarde. Gebruik een herkenbare vormgeving en zorg voor het juiste kleurgebruik. Zorg er ook voor dat het zoekvenster een prominente plaats heeft. Gebruik alternatieven om te zoeken. Analyseer de zoektermen en optimaliseer. Alles om de bezoeker van jouw website te laten vinden wat hij zoekt.