Veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop

Je hebt producten die je aan de man wilt brengen. De manier hiervoor is een webshop beginnen. Even fröbelen op internet en het hele land kan jouw online winkel bezoeken. Tsjing tsjing, cashen maar. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar is het wel zo makkelijk? Onderstaand een aantal veelgemaakte fouten bij het starten van een webwinkel. De fouten zijn onderverdeeld in drie categorieën: “de voorbereiding”, “tijdens het bouwen” en “als de webwinkel online staat”.

Planning en voorbereiding

Als je aan de voorbereiding van een webshop begint, zijn er een aantal dingen die je beter niet kunt doen. Hieronder een aantal punten:

  • Geen ondernemingsplan.
    Als je een fysieke winkel begint start je met een ondernemingsplan. Daarin zet je de strategieën en verwachtingen. Je verwerkt je plannen en ideeën in het ondernemingsplan. Voor een webwinkel moet je ook een ondernemingsplan maken. Tijdens het maken van het ondernemingsplan merk je al snel of het plan levensvatbaar is en of je een succes kan maken van jouw idee.
  • Geen doelgroep bepalen.
    Je richt je met jouw producten op een bepaalde doelgroep. Er is een bepaalde groep consumenten, die jouw producten moeten gaan aanschaffen. Als je niet precies weet wie dit zijn en wat hun behoeften zijn, dan kan je jouw webwinkel niet optimaliseren voor deze doelgroep. Probeer daarom jouw doelgroep in kaart te brengen. Wie zijn het. Wat doen ze. Wat zijn hun wensen. Hoe kan je ze bereiken. Waar zijn ze gevoelig voor. Wanneer zijn ze online? Des te meer informatie, des te beter. Zo kan je jouw webwinkel optimaal afstemmen op de behoefte van jouw klant.
  • Onderschatting van het opzetten en het onderhoud van een webwinkel.
    Veel beginnende ondernemers denken dat ze er wel even een webwinkel bij doen. Dat is tenslotte helemaal van deze tijd. Even snel een extra inkomstenbron genereren. Maar zo werkt het niet. Een webwinkel vraagt onderhoud. En dat kost tijd. Veel tijd. Ook het opzetten van een webwinkel kost veel tijd. Zeker als er een flink aantal artikelen verkocht worden.
  • Denken dat bezoekers vanzelf komen.
    Veel ondernemers die een webshop beginnen denken dat klanten de website vanzelf zullen vinden. Dit is helaas niet het geval. Online zichtbaar zijn is niet makkelijk. Het vraagt tijd en geld om jouw aanwezigheid kenbaar te maken. De concurrentie is in bepaalde branches moordend. Er zijn forse inspanningen gevraagd om jouw webshop hoog te laten scoren in de zoekmachines. Als je jouw doelgroep ook via Social Media naar jouw webshop wilt leiden, gaan hier vele uren per week inzitten. De tijds- en inspanningsfactor wordt bij webwinkels bijna altijd onderschat.
  • Een onrealistische tijdsplanning maken.
    Vaak willen ondernemers te veel in één keer. Ze nemen te veel hooi op hun vork. De tijdsplanning komt al snel onder druk en het gevolg is dat er hoop stress ontstaat. In het ergste geval rollen er ook koppen en zitten project managers thuis met een burn-out. Wees eerlijk en probeer een realistische planning te maken. Bouw evaluatiepunten in. Zorg dat er ook ruimte is voor het wegwerken van eventuele vertragingen.

Een webshop bouwen

Ook tijden het bouwen van een webwinkel worden er veel fouten gemaakt. Dit gebeurt vaak als de eigenaar weinig tijd heeft, zich niet inleeft in de doelgroep of als de uitvoerende partij onder druk wordt gezet om de webwinkel voor een bepaalde datum op te leveren. Hieronder een aantal veelgemaakte fouten die tijden het bouwen van de webwinkel gemaakt worden:

  • Geen passende webwinkel-software.
    Webwinkels schiet als paddenstoelen uit de grond en daarmee ook de verschillende aanbieders van webwinkel-software. De webwinkel-software varieert in prijs en mogelijkheden. Bepaal van te voren welke functies je nodig hebt en wat je daar voor wilt uitgeven. Zoek daarna de passende webwinkel software en kijk of je budget de kosten dekt. Maak daarna de afweging en schaf de software aan. Er zijn ook voldoende gratis software-pakketten, waarmee je een prima webwinkel kunt bouwen. Vaak hebben die echter wel beperkte mogelijkheden. Zodra je extra functionaliteit wilt, moet dit wel betaald worden.
  • Geen beveiligde verbinding
    Sinds 2017 stelt Google het verplicht aan websites die gegevens ontvangen van een klant, dat de website beveiligd is. Een ssl certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding. Het bekende groene slotje verschijnt naast de url in de balk en http wordt https. Een beveiligde verbinding bevorderd ook het vertrouwen dat een webwinkel uitstraalt naar de bezoeker. Lees ook onze blog over Google verplicht websites beveiligde verbinding.
  • Geen goede hosting
    Een webwinkel kan een flinke belasting voor een server zijn. Zeker als er veel bezoekers tegelijkertijd zijn of als er complexe selectiemogelijkheden zijn om te zoeken. Zorg daarom voor een solide hosting. Liever geen shared hosting, waarbij je met tientallen andere websites op één server staat. Met een eigen server voor jouw webshop ben je niet afhankelijk van het verkeer op andere websites. De webwinkel mag nooit uit de lucht zijn.
  • Geen cache
    Een snelle laadtijd wordt steeds belangrijker. Consumenten wachten niet seconden lang tot een pagina geladen is. En Google weegt de laadtijd van een pagina zwaar mee voor de positie in de zoekresultaten. Met cache kan je bepaalde pagina’s op de server opslaan, waardoor hij ze niet opnieuw moet opbouwen, maar hij ze al gelijk razendsnel kan laten zien.
  • Geen overzichtelijke navigatie
    Probeer het menu zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te houden. Gebruik een rustig en goed leesbaar lettertype en een rustig kleurenpalet. Wil je ergens de aandacht op vestigen, doe dit dan met subtiel kleurverschil. Bezoekers houden niet van bonte kermiskleuren. Prop ook niet alles wat je verkoopt in het menu. Maak categorieën, geef de klant een heldere keuze.
  • Geen goede foto’s en teksten gebruiken.
    Er moeten aantrekkelijke duidelijke foto’s van de producten getoond worden. Als die er niet zijn, moeten die gemaakt worden. De foto(‘s) zijn voor de bezoeker immers mede bepalend of hij het artikel wil kopen of niet. Zorg er ook voor dat er een fallback is, indien er geen foto beschikbaar is. Laat dan een standaard foto zien met iets als “geen foto beschikbaar”. Ook moet er voldoende informatie gegeven worden bij ieder artikel. De bezoeker moet na het lezen van de informatie geen vragen meer hebben. Alles moet duidelijk zijn, zodat hij de juiste keuze kan maken. Tegenwoordig zie je vaak dat webwinkels dezelfde foto’s en teksten gebruiken. Buiten dat het niet onderscheidend is, straft Google dit ook genadeloos af. Originele foto’s en teksten kosten veel tijd, maar zijn de investering uiteindelijk meer dan waard.
  • Geen personalisatie
    Pas de webshop zo aan dat iedere klant gedeeltelijk andere content te zien krijgt. Afgestemd op een aantal factoren. Bijvoorbeeld zijn eerdere koopgedrag of het land waar hij vandaan komt. Probeer de bezoeker een unieke ervaring te geven, afgestemd op zijn persoonlijke wensen. Personalisatie werkt conversieverhogend. Dit geldt vooral voor grotere webshops. Lees ook onze blog over personalisatie van de website.
  • Contactgegevens niet duidelijk vermelden.
    Op sommige webwinkels staan de bedrijfs- en contactgegevens niet duidelijk vermeld. De bezoeker gaat bij vragen op zoek naar deze gegevens. Als deze gegevens niet of moeilijk te vinden zijn, werkt dit niet positief voor het vertrouwen. Ook consumenten weten dat er een hoop nepwebwinkels online zijn. Vertrouwen is daarom heel belangrijk en duidelijk vermelde contactgegevens zijn hier een onderdeel van. Het is overigens ook verplicht om deze gegevens op je webshop te tonen. BTW-nummer, adres en contactgegevens. Het ontbreken van deze gegevens kan je een flinke boete opleveren.
  • Juridisch niet op orde
    Een veelgemaakte fout  is dat de (verplichte) juridische documenten niet op orde zijn. Iedere webwinkelier is verplicht om een privacy verklaring (ook wel privacy statement of privacy policy) op hun webshop te zetten. Een webwinkel verzamelt persoonsgegevens en is verplicht de klant, door middel van de privacy verklaring, hierover te informeren. En verzamelt de webshop cookies, dan is het hebben van een cookiebeleid noodzakelijk. Er is echter nauwelijks controle op de naleving hiervan.
  • De verzendkosten niet duidelijk zichtbaar.
    Het is wettelijk verplicht dat een klant de verzendkosten moet kunnen vinden, zonder daarbij het aankoopproces te doorlopen. Klanten willen vanzelfsprekend weten hoe hoog de verzendkosten zijn. Laat je de verzendkosten alleen tijdens het bestelproces zien, dan loop je de kans dat klanten vroegtijdig uw website verlaten.
  • Geen goede betaalmogelijkheden.
    Je wilt het jouw klanten zo makkelijk mogelijk maken om een artikel uit de webwinkel aan te schaffen. De betalingsmogelijkheden zijn hiervoor van wezenlijk belang. Zorg er voor dat alle relevante betalingsmogelijkheden aanwezig zijn. Nederlandse klanten zijn gewend om in een webshop met IDeal te kunnen betalen. Zorg dat andere bekende betalingsmogelijkheden, zoals Credit Card en Paypal ook aanwezig zijn. In andere landen zijn andere betalingsmogelijkheden gangbaar. Heb je een webshop die zich op ander(e) land(en) richt, pas de betalingsmogelijkheden hier op aan. Het laatste wat je wilt is dat je de klant al bij de kassa hebt, maar dat ze dan toch afhaken.
  • Alle artikelen in één keer invoeren
    Bij een grote hoeveelheid producten is het verstandig om eerst een beperkt gedeelte van het assortiment in te voeren. Hierna kan getest worden en kunnen eventuele kinderziektes er nog uit gehaald worden. Met een klein aantal producten, blijft het geheel nog overzichtelijk en kunnen aanpassingen gemakkelijker gemaakt worden.

veelgemaakte fouten webshop

Als de webshop online staat

Als de webwinkel klaar is en online staat, dan begint het eigenlijk allemaal pas. Een webwinkel is nooit klaar. Het is een continue proces van monitoren, analyseren en optimaliseren. Dit zijn de meest gemaakte fouten als een webwinkel eenmaal online staat:

  • De webshop is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines.
    Enorm belangrijk. De artikelen in de webshop moeten gevonden kunnen worden. Besteedt veel aandacht aan de woorden waarop het product gezocht wordt. Optimaliseer de pagina voor dat specifieke product. Zorg dat de omschrijving, de titel, prijs en alle andere relevante informatie duidelijk beschreven staat.
  • De webshop is niet responsive
    Meer dan 50% van de online aankopen wordt tegenwoordig mobiel gedaan. Een webshop die niet responsive is, is dus een doodzonde. Zorg er voor dat alles goed meeschuift. En dat ook op een klein scherm de belangrijke informatie makkelijk gevonden kan worden. Zorg dat een aantal belangrijke elementen prominent in beeld blijven, waaronder het menu, de zoekfunctie en de call-to-action button.
  • Oude content
    Zodra een bezoeker de indruk krijgt dat de webshop verouderd is en niet onderhouden wordt, is de kans groot dat hij de webshop verlaat. Klassieke voorbeelden zijn Paas- en Kerstheaders, terwijl die feestdagen al lang voorbij zijn. Wat oudere voorbeelden zijn deelfuncties voor Hyves of producten die niet meer bestaan. Ook producten die uitverkocht zijn kunnen irritatie opwekken. Zeker als dit pas duidelijk wordt op het moment dat je het product toevoegt aan het winkelmandje. Probeer de website altijd actueel te houden of in ieder geval de illusie te wekken dat de website up-to-date is.
  • Niets meten
    Als je geen statistiekprogramma achter de webshop hebt draaien, kan je niet meten. En juist meten is zo ontzettend belangrijk. Als je inzicht krijgt in hoe de bezoeker op jouw webwinkel zoekt. Welke route hij aflegt. Welke pagina’s en producten veel bezocht worden en welke minder. Met zulke informatie kan je de webshop aanpassen om er zo meer conversie uit te halen. Meten = weten. Niet meten = niet weten.
  • Geen goede Social Media strategie.
    Veel ondernemers gaan met hun oren klapperen als ze het woord “Social Media strategie” horen. “Leuk, maar als het maar niet te veel tijd kost”, is een veelgehoord antwoord. Helemaal fout natuurlijk. Social Media is een geweldige manier om in contact te komen met je klanten. Maar het gaat niet zo maar, je moet er wel iets voor doen. Heel veel zelfs. In het algemeen komt het er op neer dat je niet constant moet lopen pushen dat ze jouw artikelen moeten kopen. Een succesvolle Social Media strategie is gericht op de lange termijn. Je probeert een band met de klant op te bouwen. Je geeft hem een goed gevoel door meerwaarde te creëren. Met tips, weetjes, leuke filmpjes etc. Op die manier betrek je klanten bij jouw bedrijf en zijn ze op den duur bereid om jouw producten te bestellen.
  • Geen budget voor online marketing.
    Veel ondernemers investeren wel in de webshop zelf. Maar daarna houdt het op. Ze denken dat het werk gedaan is en dat de rest vanzelf gaat. Maar dat is niet zo. Er moet geïnvesteerd worden in Online Marketing om de webwinkel te promoten. Als de niemand op de hoogte is van je webshop, dan zal je weinig verkopen.
  • Niet communiceren met je klanten.
    Het is belangrijk om jouw doelgroep steeds weer te bereiken. Zo laat je weten dat je er nog bent. Dat je actief bent. Je brengt de webshop weer onder de aandacht. Een goede manier hiervoor is Social Media. Maar ook nieuwsbrieven kunnen hier aan bijdragen. Probeer e-mailadressen van jouw klanten te verzamelen. Stuur ze regelmatig nieuwsbrieven met interessante content. Ook hier geldt weer dat het beter is als je niet direct probeert om dingen te verkopen. Een band met de webwinkel proberen op te bouwen is op de lange termijn lucratiever. Stuur je nieuwsbrieven regelmatig en op vaste tijden. Maar niet te vaak.
  • Niet doen wat je zegt.
    Doe wat je zegt. Als je in een contact met een klant iets beloofd, komt dat dan ook na. Tegenwoordig kunnen consumenten online overal ervaringen achter laten. Je wilt niet dat andere potentiële klanten slechte recensies over jou lezen. Ook als je dingen op de webshop beloofd, zoals bijvoorbeeld voor 21:00 besteld, de volgende dag geleverd, komt dit dan ook na.
  • Geen goede retourpolicies
    Je moet op het ergste voorbereid zijn. En dat klanten producten terug gaan sturen dat is zeker. Gemiddeld worden 20% – 50% van de artikelen geretourneerd. Met uitschieters naar beneden en boven, afhankelijk van de branche en het product. Met dit in je achterhoofd kan je de retourprocessen maar beter goed voorbereid hebben. Een retourformulier op je website, kunnen klanten de retourpolicy makkelijk vinden? Heb je een klantenservice. En kan een retour makkelijk financieel verwerkt worden? En logistiek? Allemaal dingen die je moet voorbereiden, zodat als het zo ver is, het proces soepel verloopt en de klant ook hier tevreden over blijft.

Conclusie: denk er niet te licht over

Tijdens de voorbereiding, het maken en als de webwinkel eenmaal online staat kunnen er een hoop fouten gemaakt worden. Probeer de genoemde punten zoveel mogelijk te vermijden. Een webwinkel is arbeidsintensief en vraagt tijd, geld en inspanning. De voordelen zijn duidelijk. Een goede webwinkel kan veel geld opleveren. Onderschat de impact van de werkdruk die een webwinkel geeft echter niet.


Alle blogs

checklijst-website-voor-tijdens-en-na-de-beurs

Checklijst website voor, tijdens en na een beurs


Als je binnenkort op een beurs staat met je bedrijf zijn er een aantal dingen waar je met je website op moet letten. Zowel voor, tijdens als na de beurs is het goed als je jouw website aanpast en zo inspeelt op de behoeften van de potentiële klanten. Hier krijg je een overzicht van de dingen waar j..Lees meer
Verlaag de bounce-rate van je website

Hoe verlaag je de bounce-rate van je website


Het bouncepercentage (bounce-rate) staat voor het percentage bezoekers op jouw website, dat maar 1 pagina van de website bekijkt en daarna gelijk weer wegklikt. Het bouncepercentage wordt ook wel weigeringspercentage genoemd. Wat zegt de bounce-rate nu? Is een hoge bounce-rate altijd slecht? En wat ..Lees meer
verhoog je conversie - wederkerigheid op je website

Wederkerigheid op je website toepassen


Wederkerigheid is een psychologisch fenomeen. Het komt neer op een heel simpel gegeven. Doe jij iets voor mij, dan voel ik mij verplicht om iets terug te geven. Geef je een rondje in de kroeg, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je ook meerdere drankjes terug krijgt. In het echte leven werkt dat zo,..Lees meer
10 veelgemaakte SEO fouten op een website

10 veelgemaakte SEO fouten op een website


We willen allemaal dat onze website hoog in de zoekresultaten komt. De tijd dat we een pagina hoog konden laten scoren, door een paar keer het keyword op een pagina neer zetten en de titel van de pagina de juiste naam te geven is voorbij. Nu moet het hele plaatje compleet zijn. De algoritmes van Goo..Lees meer
Online kansen met Kerst

Je website voor kerst optuigen – is jouw website klaar voor Kerst


Net als een kerstboom kan je ook je website voor Kerst optuigen. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe creëer je een warme sfeer en nog belangrijker, hoe kan je munt slaan uit deze periode? Kerst biedt online kansen. Niets doen is geen optie. Lees het onderstaande artikel en doe inspiratie op. Wat kan ..Lees meer
do's & don'ts html links

Do’s en don’ts html links


Op iedere website staan een heleboel linkjes. Linkjes brengen je verder en dieper op een website. Wat kan je nu allemaal doen met een linkje. Hoe moet een link er uit zien. Hoe moet hij opgebouwd worden en welke soorten links zijn er? Laat zien dat het een link is Als je een linkje in een teks..Lees meer
Nederlanders op Social Media - de feiten

Nederlanders op Social Media – de feiten


Het gebruik van Social Media is niet meer weg te denken in de hedendaagse maatschappij. Ook in Nederland maken we veelvuldig gebruik van de diverse sociale platvormen. Onderstaand een aantal feiten over het gebruik van Social Media in Nederland. Verdeling geslacht Mannen Vrouwen 56% ..Lees meer
predictive online marketing

Predictive online marketing


Het voorspellen van gedrag van bezoekers op jouw website wordt "predictive online marketing" genoemd. Door de waarschijnlijkheid van een bepaalde actie kan je met je website beter inspelen op de bezoeker. En zo de kans te vergroten om van een bezoeker een echte klant te maken. Of een bestaande klant..Lees meer
een website is nooit af

Een website is nooit af


Een veelgemaakte fout is dat ondernemers denken dat als de nieuwe website klaar is, er niets meer hoeft te gebeuren. Als de nieuwe website klaar is, is het niet klaar. Eigenlijk begint het werk dan pas! Je wilt bezoekers naar je website trekken. Je wilt de website steeds beter maken. Steeds aantrekk..Lees meer
5 dingen die je beter kunt vermijden op een website

5 dingen die je beter kunt vermijden op je website


We willen allemaal een website die goed bezocht word. Het is belangrijk dat de klant vindt wat hij zoekt. Waarvoor hij naar jouw website komt. Alle elementen van en op de website tezamen geven de bezoeker een bepaalde indruk. Om die indruk positief te laten zijn kan je een aantal dingen beter vermij..Lees meer
10 waardevolle wordpress plugins

10 waardevolle WordPress plugins


Wordpress plugins zijn een aanvulling op de standaard installatie van Wordpress. Ze voegen kleine stukjes functionaliteit toe, die het leven van iedere Wordpress-site eigenaar een stukje makkelijker maken. Onderstaand een aantal waardevolle Wordpress plugins, die je goed kunt gebruiken op menig webs..Lees meer
web safe fonts

Het belang van Web Safe Fonts op websites en in nieuwsbrieven


Typografie op websites en in nieuwsbrieven is hot. Een mooie strakke dunne letter of juist een robuuste krachtige letter kan het verschil maken tussen een boodschap die niet of juist wel aanspreekt. Het is daarom van belang om het juiste lettertype te kiezen. Maar kan je zo maar ieder lettertype geb..Lees meer
wel of geen disclaimer op je website

Wel of geen disclaimer op je website


Er is veel onduidelijkheid over disclaimers op een website. Zijn ze verplicht en wat moet er in staan? Wat is de waarde van een disclaimer? Zijn er alternatieven voor een disclaimer? Onderstaand proberen we wat licht in de duisternis te brengen. Wat is een disclaimer? Het begrip disclaimer stamt ..Lees meer
de laadtijd van je website verbeteren

Verbeteren laadsnelheid website


Er worden steeds meer eisen aan een website gesteld. De zoekmachine-optimalisatie is belangrijk.  Ook de laadsnelheid van een website is een relevant onderwerp. Google hecht steeds meer waarde aan een korte laadtijd. Websites met een lange laadtijd worden lager in de zoekresultaten getoond. Ook bez..Lees meer
je website beter beveiligen tegen hacken

Hoe kan je jouw website beter beveiligen tegen hacken


Je besteedt veel aandacht aan je website. Je hebt er veel tijd in gestopt om alles netjes te krijgen. Goede teksten geschreven die zowel bij de bezoekers als bij Google scoren. De afbeeldingen die je gebruikt hebt zijn allemaal geoptimaliseerd voor het web. En toen kwam er een hacker langs en die ve..Lees meer
5 tips om bezoekers langer op je website te houden

5 tips om bezoekers langer op je website te houden


Als je een bezoeker op je website krijgt, dan wil je dat hij niet gelijk weer weg gaat. Afhankelijk van wat je met jouw website wilt bereiken, wil je dat de bezoeker even flink rondkijkt. Als je Google Analytics of een ander statistiekprogramma gebruikt, kan je ook precies zien, wat de gemiddelde ti..Lees meer
tips om je website op te schonen

Tips om je website op te schonen


Eens in de zoveel tijd is het goed om je website op te schonen. En dan bedoelen we een grondige schoonmaak. Net zoals je in je huis eens per jaar echt goed schoonmaakt en in alle hoeken en kieren komt, zo is het ook goed om dat voor je website te doen. Daarna is de website weer helemaal actueel en u..Lees meer
Een optimaal out of the office bericht tijdens je vakantie

Checklist out-of-the-office mail tijdens je vakantie


Je hebt hard gewerkt en nu ga je genieten van een welverdiende vakantie. Snel even de out of office reply aanzetten en dan de koffers inpakken. Maar wacht. Kijk nog even kritisch naar het out of office bericht. Dit is de komende weken de enige vorm van communicatie met je klanten, collega's en event..Lees meer
afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen optimaliseren: 5 SEO-tips


Afbeeldingen beslaan vaak een groot gedeelte van een website. Ze worden gebruikt om dingen te laten zien, uitleg te geven of sfeer te maken. Op zich is daar niets mis mee, maar SEO-technisch zijn afbeeldingen vaak het ondergeschoven kindje. Aan de tekst wordt veel aandacht besteed, maar aan de afbee..Lees meer
Hoe bereik je online toch je klanten als het buiten extreem warm is

Hoe bereik je online toch je klanten als het buiten extreem warm is


De mussen vallen van het dak want het is bloedjeheet buiten. Bedrijven werken met tropenroosters en de rest van jouw klanten zitten op het strand te bakken, terwijl ze lurken aan een drankje. De animo om op het internet te gaan is vrijwel nihil. Maar jouw business gaat door... Je wilt je klanten ber..Lees meer
10 handige wordpress plugins

10 handige WordPress plugins


Wordpress plugins maken het leven makkelijker. Het zijn kleine stukjes code, die een bepaalde functionaliteit toevoegen aan de website. Hoewel ze heel handig zijn, vertragen ze de website ook. Gebruik ze dus met mate. Kies de voor jou beste en handigste plugins uit en installeer ze gelijk.   ..Lees meer
Veranderingen in SEO - 5 belangrijke nieuwerwetse rankingfactoren

Veranderingen in SEO


Zoekmachine-optimalisatie is veranderd. Was het vroeger voldoende om de html code op orde te hebben en heel veel backlinks te hebben, worden er vandaag de dag andere eisen gesteld aan het verkrijgen van een hoge positie in de zoekmachine. Hieronder een aantal nieuwerwetse en zwaarwegende ranking..Lees meer
online verleiden

De kunst van het online verleiden – 3 conversietips


We leven in een tijd waarin de consument zich steeds bewuster gaat opstellen. Ze trappen niet zo maar meer in de marketing-vallen die we voor ze opgezet hebben. Door toenemende internetcriminaliteit en consumentenprogramma's op tv gaan de consumenten terughoudender reageren. Ze stellen zich achterdo..Lees meer
hoe zet je de klant centraal op de website

Hoe zet je de klant centraal op je website


We zien het op veel websites. Er zijn mooie technieken gebruikt. Alles beweegt en verandert van kleur als je er met de muis overheen gaat. Het ontwerp spat van het scherm af en ziet er supergelikt uit. Uitschuivende panelen en nog veel meer van al dat moois. Visueel is het allemaal zeer aantrekkelij..Lees meer
10 essentiele wordpress plugins

10 essentiële WordPress plugins


Wordpress websites hebben vaak iets extra's nodig. Een kleine functionaliteit, die niet standaard in Wordpress voorhanden is. Daar zijn plugins voor bedoeld. Ze voegen iets toe aan de basis van Wordpress. Vaak superhandig en weinig kb, waardoor de snelheid van de website behouden blijft. Onderstaand..Lees meer
Hoe maak je een website toegankelijker voor ouderen

Hoe maak je websites toegankelijker voor ouderen


In de toekomst zijn ze de grootste doelgroep, ouderen. Oud wil overigens helemaal niet zeggen dat ze niet met computers om kunnen gaan of dom zijn. Er bestaan grote verschillen in deze oudere doelgroep. Je hebt de generatie die de technologie-trein gemist hebben. Maar dat wil niet automatisch zeggen..Lees meer
online vertrouwen

10 tips om online vertrouwen uit te stralen


Vandaag de dag zijn er veel malafide websites op het internet te vinden. En de consument wordt zich daar steeds beter van bewust. Het is dus zaak om direct het vertrouwen van de bezoeker te winnen bij een bezoek aan jouw website. Er zijn een aantal factoren die de geloofwaardigheid van een website b..Lees meer
veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop

Veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop


Je hebt producten die je aan de man wilt brengen. De manier hiervoor is een webshop beginnen. Even fröbelen op internet en het hele land kan jouw online winkel bezoeken. Tsjing tsjing, cashen maar. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar is het wel zo makkelijk? Onderstaand een aantal veelgemaakte fo..Lees meer
wel of geen zoekfunctie op je website

Wel of geen zoekfunctie op je website


Als je bezoekers op je website krijgt, wil je dat ze daar uitkomen, waar jij wil. Lees ook onze blog Routing van je website. Om je bezoekers zo veel mogelijk van dienst te zijn, kan je een zoekfunctie aan je website toevoegen. Hiermee kunnen ze een zoekterm of zoektermen intikken en als het goed is ..Lees meer
je website personaliseren

Je website personaliseren


Als bezoekers op jouw website komen zien ze allemaal hetzelfde. Dezelfde tekst, dezelfde plaatjes, dezelfde layout. Met personalisatie van je website zorg je er voor dat een bepaalde groep bezoekers een gedeelte van de website anders zien. Ze zien andere informatie, andere producten of andere banner..Lees meer
routing van je website

Routing van je website


Vergelijk je website eens met een supermarkt. Als je een supermarkt binnen komt wordt je als het ware gedwongen om een bepaalde route te lopen. De stellages met producten en de pijlen op de grond staan zo opgesteld dat je eigenlijk wel naar links, rechts of rechtdoor moet lopen. Dat doen ze natuurli..Lees meer
woman-images

Mag je zo maar foto’s van het internet gebruiken?


Een plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden. Op jouw website heb je dus ook plaatjes nodig. Het eerste gedeelte wat een bezoeker op de website ziet is het gedeelte boven de vouw. Dat is het gedeelte van de website die gelijk zichtbaar is, tot de onderrand van het computerscherm. Op die beperkte r..Lees meer
hoger in google

Hoger in Google, 10 effectieve tips voor een toppositie in Google


Als de website klaar is, zijn we er nog niet. We willen ook dat onze website goed gevonden kan worden en  hoog in Google scoort. Hieronder 10 tips om hoger in Google te scoren. Ze hebben direct effect op de positie in de zoekresultaten. Wacht niet langer, maar pak de punten beet. Stuk voor stuk. ..Lees meer
interne links

Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk?


Interne links zijn linkjes op een website die verwijzen naar hetzelfde domein. Als je dus klikt op een interne link, ga je niet naar een andere website toe. Je gaat naar een andere pagina van de huidige website. Er zijn verschillende soorten interne links. Welke interne links zijn er? Eigenlijk ..Lees meer
in 10 stappen een effectief LinkedIn profiel

In 10 stappen een effectief LinkedIn profiel


De tijd dat je een nieuwe baan vindt door een c.v. te sturen of een opdracht binnen haalt door je bedrijf voor te stellen via de fax is al lang achter ons. Tegenwoordig vind je nieuw werk of nieuwe opdrachten onder andere via je LinkedIn profiel. Eigenlijk is jouw profiel je visitekaartje, je on..Lees meer
google verplicht websites beveiligde verbinding

Google verplicht websites beveiligde verbinding


Sinds begin 2017 stelt Google het verplicht dat websites, waarbij gegevens via het internet worden verstuurd, een beveiligde verbinding hebben. Ja, dus ook voor websites met een simpel contactformulier. Wat is een beveiligde verbinding? Jouw website begint nu met http. Bijvoorbeeld http://www.be..Lees meer
Is jouw website sterk verouderd? Checklist voor websites.

Is jouw website sterk verouderd? Checklist voor websites.


Een standaard website gaat tegenwoordig ongeveer drie jaar mee. Daarna is hij al weer verouderd. Dan is de techniek achterhaald en zijn er nieuwere en vaak ook veiligere mogelijkheden. Dat wil niet zeggen dat je iedere drie jaar aan een nieuwe website moet, zeker niet als je een tijdloos design hebt..Lees meer
de header van je facebook pagina aanpassen

De header van je Facebook pagina aanpassen?


pas jij de header van jouw zakelijke Facebook pagina wel eens aan? Of gebruik je nog steeds dezelfde die er al stond vanaf het begin? Dat is echt een gemiste kans. Lees hieronder waarom het goed is om je Facebook header regelmatig aan te passen. Straal de juiste sfeer uit Door de Facebook header..Lees meer
de kracht van referenties

De kracht van referenties


Er zijn een aantal factoren die de geloofwaardigheid van jouw website bevorderen. Je wilt absoluut dat jouw website geloofwaardig over komt. Je wilt dat de bezoeker iets doet. Dat er informatie gelezen wordt, een product gekocht wordt of contact met je wordt opgenomen. Daarom is het belangrijk d..Lees meer
wat is jouw openingszin

Wat is jouw openingszin?


Daar zit ze dan, recht tegenover je. Ze schudt haar haar los en kijkt je onderzoekend aan. Hoe ga je haar vertrouwen winnen? Je moet nu een goede openingszin hebben, anders kan je het wel vergeten. Ze is naar je toe gekomen met een duidelijke verwachting. Ze wil iets van je en je hebt maar één..Lees meer
meer of minder op de homepage

Meer of minder op de homepage?


Je bent een bedrijf gestart en natuurlijk hoort daar ook een website bij. Maar wat zet je nu op de homepage? Je kunt zo veel, je hebt zo veel te bieden. En daarom wil je eigenlijk alles wat je aanbiedt op de homepage zetten. Des te meer des te beter.... maar is dat wel zo? Wat wil de bezoeker op mi..Lees meer
LinkedIn

Deze fouten in je LinkedIn profiel heb jij niet gemaakt, toch..?


Tegenwoordig is LinkedIn vaak de eerste indruk die een werkgever of zakenpartner van je krijgt. Het is dus belangrijk dat je een goede indruk maakt en de basis op LinkedIn in ieder geval goed staat. Hieronder een aantal veelgemaakte fouten, die je eenvoudig kunt voorkomen.   Gebruik een ..Lees meer
5 manieren om de tekst van de website hoog te laten scoren in Google

5 manieren om de tekst van de website hoog te laten scoren in Google


Iedereen wil met zijn website hoog in de zoekresultaten van Google komen. Google kijkt naar de tekst op de website en beoordeelt deze. Het is dus zaak om de tekst op orde te hebben. Onderstaand vijf tips die de leesbaarheid van de website sterk verbeteren. 1. Schrijf niet voor Google Het is verl..Lees meer