Hoe maak je jouw website klantgerichter?

Mensen die op jouw website komen hebben op jouw link in de zoekresultaten geklikt. Ze verwachten bepaalde informatie op jouw website te zien of te lezen. Aan jou de taak om je bezoekers snel bij de juiste informatie te brengen. Maar hoe kan je dat nu het beste doen? Hoe zorg je er voor dat jouw bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken? Hoe kan je je website klantgerichter maken. Met een aantal relatief simpele aanpassingen bereik je al snel veel winst. In deze blog een aantal aanbevelingen om de website klantgerichter te maken.

Is klantvriendelijk en klantgericht hetzelfde?

Nee, hoewel klantvriendelijk en klantgericht veel raakvlakken hebben is het goed om deze twee termen niet te verwarren. Klantvriendelijk is het juist te woord staan van de klant. Ze hebben een vraag en jij beantwoord die. De klant krijgt het antwoord waar hij naar op zoek is en is tevreden.  In een fysieke winkel is dit de situatie waarin een klant een vraag stelt aan een medewerker. Op een website betreft dit de situatie dat een bezoeker de juiste informatie leest en hiermee antwoord krijgt op zijn vraag.

“Klantgericht” is de situatie waarin een klant gemakkelijk de informatie of het product kan vinden die hij zoekt. In een fysieke winkel gaat dat bijvoorbeeld door middel van bordjes boven schappen die aangeven waar wat staat. Of dat er vlak bij een product in het schap ook complementaire producten staan. Dat zijn producten die bij elkaar horen en logischerwijs ook samen gekocht zouden kunnen worden. Denk aan spareribes en houtskool voor de barbecue of een tandenborstel bij de tandpasta. Klanten hoeven dan niet de hele winkel door te zoeken om het complementaire product te zoeken, maar zien in één oogopslag waar ze moeten zijn.

Op een website werkt het net zo, hoewel je daar natuurlijk geen schappen hebt waar bordjes boven hangen. Maar op een website kan je ook zeer klantgericht zijn. Je doet er alles aan om er voor te zorgen dat de bezoeker de gewenste informatie snel kan vinden. Onderstaand volgen een aantal belangrijke elementen en aanbevelingen om er voor te zorgen dat jouw website een stuk klantgerichter wordt:

Duidelijke menustructuur

Zorg voor een duidelijke en logische menustructuur. Idealiter moeten bezoekers maar twee, uiterlijk drie keer klikken voordat ze de gewenste informatie op de website bereikt hebben. Of in ieder geval weten waar ze moeten klikken om bij de gewenste info te komen. Zorg dat het eerste tabje in het menu Home is. Hoe logisch dat ook klinkt, toch mist de Home knop op menige website. Ook het logo maak je overigens clickable, zodat je ook via het logo weer terug kan naar de homepage.
Maak categorieën aan en voeg daar de bijbehorende pagina’s onder. De categorieën laat je terug komen in het menu en ook in de url-structuur. Stel dat je een website voor een supermarkt maakt. Dan zet je de pagina over tomaten in de categorie groenten. De bezoeker van de website zoekt de prijs van de tomaten logischerwijs onder de knop groente. De klant heeft dus gevonden wat hij zoekt. De url-structuur wordt  dan www.supermarkt.nl/groenten/tomaten. Ook Google is heel blij met deze categorie-opbouw van de url en kent daar extra waarde aan, zodat de pagina hoger scoort in de zoekresultaten.

Je kunt er ook voor kiezen om de menubalk vast te zetten, zodat hij constant in beeld is. Zo kan de bezoeker het menu altijd eenvoudig bereiken en hoeft niet te scrollen. Als je het menu niet vast zet, zorg je in ieder geval dat er aan de onderkant van de website een klein icoontje staat, die als je er op klikt, de website weer naar boven scrollt.

Kort overzicht met doorklik

Op de homepage of achterliggende pagina’s waar veel informatie op staat is het de kunst om veel informatie kort en bondig weer te geven. Dit doe je door de informatie als kleine artikelen weer te geven. Een korte duidelijke kop al dan niet gevolgd door een plaatje ter verduidelijking en versterking van de kop. Daarna een kort intro van een aantal regels, gevolgd door een link. Standaard is dit een knop of een “lees meer” link. Indien er ruimte is kan je het linkje beter omschrijven. Dus je maakt een linkje “klik hier voor meer informatie over tomaten” of “meer uitleg over de werking van drones vindt u hier”. De meeste websitebezoekers hebben voldoende aan een “lees meer” of “klik hier” button of link. Een omschrijvende link is juist goed voor Google. De link krijgt extra waarde en je vertelt Google als het ware waar de link naar toe gaat. Sommige bezoekers vinden beschrijvende links ook fijn en overzichtelijk.

To the point

Kom op een productpagina ook gelijk to-the-point. Geen ellenlange reclamepraatjes. Verspil geen kostbare tijd van de bezoeker. Geef ze direct en efficiënt de belangrijkste informatie. Opsommingen helpen hierin vaak. Ze zijn overzichtelijk en lezen fijn. Eerst de belangrijkste informatie, daarna ga je pas de diepte in.

De i van informatie

Je kent ze wel, van die rondjes waar een i in staat. Je kunt er op klikken en dan opent er een klein tekstvlak met wat uitleg. Ze nemen weinig plaats in beslag en toch kan je er heel wat informatie op kwijt. Zo maak je het de bezoeker makkelijker. Je geeft duidelijkheid over wat er bedoeld wordt of waar ze aan moeten denken. Als je er voor zorgt dat het tekstvlak met uitleg al opent als je met de muis over heen gaat, dan maak je het nog makkelijker voor de bezoeker van jouw website. Je kan de informatierondjes overal op een website kwijt. Vaak zie je ze naast vakjes van een invulformulier om te verduidelijken wat er ingevuld moet worden en in welk formaat. Maar je kunt ze ook kwijt naast plaatjes, producten, bij opsommingen en in procesbeschrijvingen of stappen-plannen. De informatierondjes geven een stukje duidelijkheid, wat het voor de bezoeker makkelijker maakt om een gerichtere keuze te maken.

Een klantenservice

Als je een wat grotere website met producten hebt, dan is het handig als je op de website een tabje “klantenservice” maakt. De bezoeker snapt gelijk dat hij daar informatie krijgt en vragen kan stellen. Het is een stukje service die je aan de bezoeker biedt. Zo stel je je klantgericht op.

Een chatservice

Een onderdeel van de klantservice kan een chatservice zijn. Daar kunnen de bezoekers live vragen aan jou of je medewerkers stellen. De bezoeker kan vragen stellen en krijgt gelijk antwoord. Zo kan je de klant direct naar de juiste plek op de website verwijzen waar ze de gewenste informatie kunnen vinden. Tegelijkertijd is het voor jou ook een leerproces. Als je meerdere keren een zelfde soort vraag krijgt, dan is deze informatie kennelijk niet goed te vinden. Daarop zou je de website aan kunnen passen. Toekomstige bezoekers kunnen zo wel snel vinden wat ze zoeken. Dat is nog eens klantgericht!

Veelgestelde vragen en antwoorden

Mensen komen naar je website toe met een informatie-behoefte, een vraag. Een sectie op je website met veelgestelde vragen en antwoorden is ideaal. De bezoekers kunnen eerst bij de vragen kijken of hun vraag er bij staat. De bezoeker krijgt zo gericht antwoord en je ondervangt zo dat je meerdere keren hetzelfde antwoord moet geven aan meerdere vraagstellers. Je kunt de veelgestelde vragen ook steeds uitbreiden en nieuwe veelgestelde vragen toevoegen. Zo maak je het voor jezelf makkelijker en stel je je steeds klantgerichter op.

Verplaats je in de bezoeker

Beeld je in dat jij de bezoeker van jouw website bent. Naar welke informatie zou jij dan op zoek zijn? En is deze informatie voorhanden? En is deze informatie makkelijk te vinden. Nee? Dan moet de website aangepast worden. Is het niet makkelijk te vinden? Dan moet de informatie een prominentere plaats krijgen. Het lijkt een open  deur, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt. Dat komt omdat je al bevooroordeeld bent. Je bent niet meer objectief, omdat je weet waar alles op de website staat. Lukt het je niet om hier door heen te kijken, vraag dan een aantal mensen in je omgeving je te helpen. Laat je testpanel bepaalde belangrijke informatie op de website opzoeken. Zeg niets en observeer alleen maar. Noteer hoe vaak ze klikken en wat ze doen om de informatie te bereiken. Kunnen ze de informatie überhaupt wel vinden? Waardevolle informatie, waarmee jij de website weer aan kan verbeteren en optimaliseren.

Interne links

Dit zijn linkjes op jouw website die verwijzen naar een ander gedeelte van jouw website. Interne links zijn hartstikke handig. Met een interne link kan je dingen verduidelijken. Je kunt extra informatie geven. Als de bezoeker in het onderwerp geïnteresseerd is, kan hij of zij doorklikken en zo meer over het onderwerp lezen.  Er zijn verschillende soorten interne links. Lees ook “Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk“. Dit is dus ook een interne link.

Relevante informatie

Geef zo volledig mogelijke informatie. Hierdoor kan de bezoeker een weloverwogen keuze maken. Natuurlijk zorg je er voor dat alle informatie op de pagina beschikbaar is. Als je reacties toe staat op een pagina of voor een product kan dit ook heel waardevol zijn. Gebruikerservaringen van andere mensen werken als een magneet. Ze trekken aan of ze stoten af.  Zijn de ervaringen goed, dan gaan anderen er vaak ook automatisch van uit dat de informatie of het product goed is. We zijn immers kuddedieren. Als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Zijn de ervaringen slecht, dan zijn anderen ook eerder geneigd om negatief te staan ten opzichte van de informatie of het product. In het geval van een product is dit vaak killing. Het product wordt niet meer verkocht. Toch kan het ook positief uitpakken. Als het ene artikel niet meer verkocht wordt kan een ander artikel juist extra attentiewaarde krijgen en beter verkocht worden. Ook voor informatie gaat dit op. Bezoekers staan negatief tegenover bepaalde informatie, maar zouden daardoor juist positiever tegenover andere informatie kunnen staan. Alleen maar positieve ervaringen op een website komen ongeloofwaardig over. Laat dus de negatieve ervaringen ook staan, maar zorg er wel voor dat de negatieve reacties niet overheersen.

Andere klanten kochten ook

In het begin van deze blog werden complementaire artikelen beschreven in een supermarkt. De tandpasta ligt naast de tandenborstels. Als je een webwinkel hebt, kan je dat trucje ook uithalen. Als je op een productpagina van een website bent, dan kan je onder het artikel ook complementaire artikelen laten zien. De kans dat de klant ook naar deze complementaire artikelen op zoek is, is reëel. Je bent klantgericht bezig en je brengt de klant soms op ideeën die hij zelf niet bedacht had. Het levert je dus ook extra omzet op. Boven de complementaire artikelen zie je verschillende koppen staan, bijvoorbeeld: “Andere klanten kochten ook:”, “Anderen waren ook geïnteresseerd in:” of simpelweg “Gerelateerde artikelen”.

Het hoeft niet alleen om een product te gaan. Op een informatiepagina op een website kan je onderaan ook soortgelijke informatie tonen. De kans dat een bezoeker ook naar die soortgelijke informatie kijkt is bovengemiddeld aanwezig. Ook bij een blog kan je onderaan soortgelijke of gerelateerde blogs tonen. Kijk maar eens onder deze blog. Daar staan ook gerelateerde blogs.

Techniek van de website op orde

Zorg dat de website tiptop is gecodeerd, zodat alles goed werkt. Een klant wil geen haperende knoppen. Een klant wil niet scrollen, geen popups en geen database foutmeldingen. Een klant wil wel een gebruikersvriendelijke website. Zorg dat de website zo flexibel is als Barbapappa, responsive dus, en op ieder scherm zo optimaal mogelijk zichtbaar.

Het geduld van een bezoeker is kort. Na een paar seconden wachten is hij al weg. Daarom zorg je er voor dat jouw website razendsnel laadt. Dit kan je onder andere bereiken door je plaatjes te optimaliseren, korte en bondige codering te gebruiken en je pagina’s te cachen. Meer tips over de laadsnelheid van je website vindt je hier: verbeteren laadsnelheid website.

Zoekvenster

Je hebt heel veel inspanningen gedaan om alle informatie goed te ordenen. Volgens jou kan de bezoeker nu echt alles vinden wat hij zoekt. Maar toch blijft hij ronddolen. Wellicht kijkt hij over een knop heen of wellicht heb jij de informatie toch niet op een voor hem logische manier geordend. Dan is er altijd nog het zoekvenster. Een duidelijk zoekvenster op een prominente plaats kan dan net het verschil zijn tussen weg gaan en blijven. Een goed werkende zoekfunctie is heel belangrijk.  Zorg dat de zoekresultaten overzichtelijk weergegeven worden. Zo kan je de bezoeker wellicht toch nog bij de gewenste informatie brengen. Het zoekvenster is veelal het laatste redmiddel. Meer over een zoekfunctie lees je hier: “Wel of geen zoekfunctie op je website“.

Conclusie

Met een klantgerichte website zorg je er voor dat een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt. Binnen twee tot drie klikken bereikt de bezoeker idealiter het doel. Je zorgt voor een duidelijke en logische menu- en url-structuur. Pagina’s met veel informatie worden zo ingedeeld dat de bezoeker geen tijd verspilt. Eerst presenteer je kort en bondig de belangrijkste info op een overzichtelijke manier. Bijvoorbeeld met een opsomming. Daarna ga je pas de diepte in. Je geeft volledige informatie eventueel aanvult met recensies of reacties, die de geloofwaardigheid vergroten.
Voor grotere websites is een klantenservice aan te bevelen. Een chatservice en veelgestelde vragen en antwoorden kunnen hier een onderdeel van zijn. Elementen als informatierondjes, interne links en een zoekvenster kunnen de bezoeker helpen om keuzes te maken.
Verplaats je in je bezoeker en ga na hoe snel  je zelf de informatie op de website kan vinden. Al dan niet met een testpanel. Voor een optimale gebruikerservaring zorg je er voor dat de website technisch in orde is, op ieder apparaat optimaal zichtbaar is en snel laadt.

Gerelateerd:

Routing van de website
Wat is jouw openingszin?


Alle blogs

Hoe maak je jouw website klantgerichter

Hoe maak je jouw website klantgerichter?


Mensen die op jouw website komen hebben op jouw link in de zoekresultaten geklikt. Ze verwachten bepaalde informatie op jouw website te zien of te lezen. Aan jou de taak om je bezoekers snel bij de juiste informatie te brengen. Maar hoe kan je dat nu het beste doen? Hoe zorg je er voor dat jouw bezo..Lees meer
een optimaal logo op je website

Een optimaal logo op je website


Een logo is onmisbaar op een website. Bezoekers herkennen je bedrijf er aan. Maar waar plaats je het logo op je website? Welke nieuwe eisen worden er aan een logo gesteld? Waar moet je op letten bij een logo. En wat moet je absoluut niet doen? Lees deze blog en je weet het allemaal. Nieuwe eisen ..Lees meer
10 praktische wordpress plugins

10 praktische WordPress plugins


Wordpress op zich is fijn om te gebruiken. Met de basis kan je al een heel behoorlijke website maken. Ook als je niet bekend bent met html en coderen. Wordpress plugins geven net dat beetje extra. Ze voegen een stukje functionaliteit aan de website toe. Ze zijn handig en onmisbaar. Ze zijn mede de r..Lees meer
checklijst-website-voor-tijdens-en-na-de-beurs

Checklijst website voor, tijdens en na een beurs


Als je binnenkort op een beurs staat met je bedrijf zijn er een aantal dingen waar je met je website op moet letten. Zowel voor, tijdens als na de beurs is het goed als je jouw website aanpast en zo inspeelt op de behoeften van de potentiële klanten. Hier krijg je een overzicht van de dingen waar j..Lees meer
Verlaag de bounce-rate van je website

Hoe verlaag je de bounce-rate van je website


Het bouncepercentage (bounce-rate) staat voor het percentage bezoekers op jouw website, dat maar 1 pagina van de website bekijkt en daarna gelijk weer wegklikt. Het bouncepercentage wordt ook wel weigeringspercentage genoemd. Wat zegt de bounce-rate nu? Is een hoge bounce-rate altijd slecht? En wat ..Lees meer
verhoog je conversie - wederkerigheid op je website

Wederkerigheid op je website toepassen


Wederkerigheid is een psychologisch fenomeen. Het komt neer op een heel simpel gegeven. Doe jij iets voor mij, dan voel ik mij verplicht om iets terug te geven. Geef je een rondje in de kroeg, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je ook meerdere drankjes terug krijgt. In het echte leven werkt dat zo,..Lees meer
10 veelgemaakte SEO fouten op een website

10 veelgemaakte SEO fouten op een website


We willen allemaal dat onze website hoog in de zoekresultaten komt. De tijd dat we een pagina hoog konden laten scoren, door een paar keer het keyword op een pagina neer zetten en de titel van de pagina de juiste naam te geven is voorbij. Nu moet het hele plaatje compleet zijn. De algoritmes van Goo..Lees meer
Online kansen met Kerst

Je website voor kerst optuigen – is jouw website klaar voor Kerst


Net als een kerstboom kan je ook je website voor Kerst optuigen. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe creëer je een warme sfeer en nog belangrijker, hoe kan je munt slaan uit deze periode? Kerst biedt online kansen. Niets doen is geen optie. Lees het onderstaande artikel en doe inspiratie op. Wat kan ..Lees meer
do's & don'ts html links

Do’s en don’ts html links


Op iedere website staan een heleboel linkjes. Linkjes brengen je verder en dieper op een website. Wat kan je nu allemaal doen met een linkje. Hoe moet een link er uit zien. Hoe moet hij opgebouwd worden en welke soorten links zijn er? Laat zien dat het een link is Als je een linkje in een teks..Lees meer
Nederlanders op Social Media - de feiten

Nederlanders op Social Media – de feiten


Het gebruik van Social Media is niet meer weg te denken in de hedendaagse maatschappij. Ook in Nederland maken we veelvuldig gebruik van de diverse sociale platvormen. Onderstaand een aantal feiten over het gebruik van Social Media in Nederland. Verdeling geslacht Mannen Vrouwen 56% ..Lees meer
predictive online marketing

Predictive online marketing


Het voorspellen van gedrag van bezoekers op jouw website wordt "predictive online marketing" genoemd. Door de waarschijnlijkheid van een bepaalde actie kan je met je website beter inspelen op de bezoeker. En zo de kans te vergroten om van een bezoeker een echte klant te maken. Of een bestaande klant..Lees meer
een website is nooit af

Een website is nooit af


Een veelgemaakte fout is dat ondernemers denken dat als de nieuwe website klaar is, er niets meer hoeft te gebeuren. Als de nieuwe website klaar is, is het niet klaar. Eigenlijk begint het werk dan pas! Je wilt bezoekers naar je website trekken. Je wilt de website steeds beter maken. Steeds aantrekk..Lees meer
5 dingen die je beter kunt vermijden op een website

5 dingen die je beter kunt vermijden op je website


We willen allemaal een website die goed bezocht word. Het is belangrijk dat de klant vindt wat hij zoekt. Waarvoor hij naar jouw website komt. Alle elementen van en op de website tezamen geven de bezoeker een bepaalde indruk. Om die indruk positief te laten zijn kan je een aantal dingen beter vermij..Lees meer
10 waardevolle wordpress plugins

10 waardevolle WordPress plugins


Wordpress plugins zijn een aanvulling op de standaard installatie van Wordpress. Ze voegen kleine stukjes functionaliteit toe, die het leven van iedere Wordpress-site eigenaar een stukje makkelijker maken. Onderstaand een aantal waardevolle Wordpress plugins, die je goed kunt gebruiken op menig webs..Lees meer
web safe fonts

Het belang van Web Safe Fonts op websites en in nieuwsbrieven


Typografie op websites en in nieuwsbrieven is hot. Een mooie strakke dunne letter of juist een robuuste krachtige letter kan het verschil maken tussen een boodschap die niet of juist wel aanspreekt. Het is daarom van belang om het juiste lettertype te kiezen. Maar kan je zo maar ieder lettertype geb..Lees meer
wel of geen disclaimer op je website

Wel of geen disclaimer op je website


Er is veel onduidelijkheid over disclaimers op een website. Zijn ze verplicht en wat moet er in staan? Wat is de waarde van een disclaimer? Zijn er alternatieven voor een disclaimer? Onderstaand proberen we wat licht in de duisternis te brengen. Wat is een disclaimer? Het begrip disclaimer stamt ..Lees meer
de laadtijd van je website verbeteren

Verbeteren laadsnelheid website


Er worden steeds meer eisen aan een website gesteld. De zoekmachine-optimalisatie is belangrijk.  Ook de laadsnelheid van een website is een relevant onderwerp. Google hecht steeds meer waarde aan een korte laadtijd. Websites met een lange laadtijd worden lager in de zoekresultaten getoond. Ook bez..Lees meer
je website beter beveiligen tegen hacken

Hoe kan je jouw website beter beveiligen tegen hacken


Je besteedt veel aandacht aan je website. Je hebt er veel tijd in gestopt om alles netjes te krijgen. Goede teksten geschreven die zowel bij de bezoekers als bij Google scoren. De afbeeldingen die je gebruikt hebt zijn allemaal geoptimaliseerd voor het web. En toen kwam er een hacker langs en die ve..Lees meer
5 tips om bezoekers langer op je website te houden

5 tips om bezoekers langer op je website te houden


Als je een bezoeker op je website krijgt, dan wil je dat hij niet gelijk weer weg gaat. Afhankelijk van wat je met jouw website wilt bereiken, wil je dat de bezoeker even flink rondkijkt. Als je Google Analytics of een ander statistiekprogramma gebruikt, kan je ook precies zien, wat de gemiddelde ti..Lees meer
tips om je website op te schonen

Tips om je website op te schonen


Eens in de zoveel tijd is het goed om je website op te schonen. En dan bedoelen we een grondige schoonmaak. Net zoals je in je huis eens per jaar echt goed schoonmaakt en in alle hoeken en kieren komt, zo is het ook goed om dat voor je website te doen. Daarna is de website weer helemaal actueel en u..Lees meer
Een optimaal out of the office bericht tijdens je vakantie

Checklist out-of-the-office mail tijdens je vakantie


Je hebt hard gewerkt en nu ga je genieten van een welverdiende vakantie. Snel even de out of office reply aanzetten en dan de koffers inpakken. Maar wacht. Kijk nog even kritisch naar het out of office bericht. Dit is de komende weken de enige vorm van communicatie met je klanten, collega's en event..Lees meer
afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen optimaliseren: 5 SEO-tips


Afbeeldingen beslaan vaak een groot gedeelte van een website. Ze worden gebruikt om dingen te laten zien, uitleg te geven of sfeer te maken. Op zich is daar niets mis mee, maar SEO-technisch zijn afbeeldingen vaak het ondergeschoven kindje. Aan de tekst wordt veel aandacht besteed, maar aan de afbee..Lees meer
Hoe bereik je online toch je klanten als het buiten extreem warm is

Hoe bereik je online toch je klanten als het buiten extreem warm is


De mussen vallen van het dak want het is bloedjeheet buiten. Bedrijven werken met tropenroosters en de rest van jouw klanten zitten op het strand te bakken, terwijl ze lurken aan een drankje. De animo om op het internet te gaan is vrijwel nihil. Maar jouw business gaat door... Je wilt je klanten ber..Lees meer
10 handige wordpress plugins

10 handige WordPress plugins


Wordpress plugins maken het leven makkelijker. Het zijn kleine stukjes code, die een bepaalde functionaliteit toevoegen aan de website. Hoewel ze heel handig zijn, vertragen ze de website ook. Gebruik ze dus met mate. Kies de voor jou beste en handigste plugins uit en installeer ze gelijk.   ..Lees meer
Veranderingen in SEO - 5 belangrijke nieuwerwetse rankingfactoren

Veranderingen in SEO


Zoekmachine-optimalisatie is veranderd. Was het vroeger voldoende om de html code op orde te hebben en heel veel backlinks te hebben, worden er vandaag de dag andere eisen gesteld aan het verkrijgen van een hoge positie in de zoekmachine. Hieronder een aantal nieuwerwetse en zwaarwegende ranking..Lees meer
online verleiden

De kunst van het online verleiden – 3 conversietips


We leven in een tijd waarin de consument zich steeds bewuster gaat opstellen. Ze trappen niet zo maar meer in de marketing-vallen die we voor ze opgezet hebben. Door toenemende internetcriminaliteit en consumentenprogramma's op tv gaan de consumenten terughoudender reageren. Ze stellen zich achterdo..Lees meer
hoe zet je de klant centraal op de website

Hoe zet je de klant centraal op je website


We zien het op veel websites. Er zijn mooie technieken gebruikt. Alles beweegt en verandert van kleur als je er met de muis overheen gaat. Het ontwerp spat van het scherm af en ziet er supergelikt uit. Uitschuivende panelen en nog veel meer van al dat moois. Visueel is het allemaal zeer aantrekkelij..Lees meer
10 essentiele wordpress plugins

10 essentiële WordPress plugins


Wordpress websites hebben vaak iets extra's nodig. Een kleine functionaliteit, die niet standaard in Wordpress voorhanden is. Daar zijn plugins voor bedoeld. Ze voegen iets toe aan de basis van Wordpress. Vaak superhandig en weinig kb, waardoor de snelheid van de website behouden blijft. Onderstaand..Lees meer
Hoe maak je een website toegankelijker voor ouderen

Hoe maak je websites toegankelijker voor ouderen


In de toekomst zijn ze de grootste doelgroep, ouderen. Oud wil overigens helemaal niet zeggen dat ze niet met computers om kunnen gaan of dom zijn. Er bestaan grote verschillen in deze oudere doelgroep. Je hebt de generatie die de technologie-trein gemist hebben. Maar dat wil niet automatisch zeggen..Lees meer
online vertrouwen

10 tips om online vertrouwen uit te stralen


Vandaag de dag zijn er veel malafide websites op het internet te vinden. En de consument wordt zich daar steeds beter van bewust. Het is dus zaak om direct het vertrouwen van de bezoeker te winnen bij een bezoek aan jouw website. Er zijn een aantal factoren die de geloofwaardigheid van een website b..Lees meer
veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop

Veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop


Je hebt producten die je aan de man wilt brengen. De manier hiervoor is een webshop beginnen. Even fröbelen op internet en het hele land kan jouw online winkel bezoeken. Tsjing tsjing, cashen maar. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar is het wel zo makkelijk? Onderstaand een aantal veelgemaakte fo..Lees meer
wel of geen zoekfunctie op je website

Wel of geen zoekfunctie op je website


Als je bezoekers op je website krijgt, wil je dat ze daar uitkomen, waar jij wil. Lees ook onze blog Routing van je website. Om je bezoekers zo veel mogelijk van dienst te zijn, kan je een zoekfunctie aan je website toevoegen. Hiermee kunnen ze een zoekterm of zoektermen intikken en als het goed is ..Lees meer
je website personaliseren

Je website personaliseren


Als bezoekers op jouw website komen zien ze allemaal hetzelfde. Dezelfde tekst, dezelfde plaatjes, dezelfde layout. Met personalisatie van je website zorg je er voor dat een bepaalde groep bezoekers een gedeelte van de website anders zien. Ze zien andere informatie, andere producten of andere banner..Lees meer
routing van je website

Routing van je website


Vergelijk je website eens met een supermarkt. Als je een supermarkt binnen komt wordt je als het ware gedwongen om een bepaalde route te lopen. De stellages met producten en de pijlen op de grond staan zo opgesteld dat je eigenlijk wel naar links, rechts of rechtdoor moet lopen. Dat doen ze natuurli..Lees meer
woman-images

Mag je zo maar foto’s van het internet gebruiken?


Een plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden. Op jouw website heb je dus ook plaatjes nodig. Het eerste gedeelte wat een bezoeker op de website ziet is het gedeelte boven de vouw. Dat is het gedeelte van de website die gelijk zichtbaar is, tot de onderrand van het computerscherm. Op die beperkte r..Lees meer
hoger in google

Hoger in Google, 10 effectieve tips voor een toppositie in Google


Als de website klaar is, zijn we er nog niet. We willen ook dat onze website goed gevonden kan worden en  hoog in Google scoort. Hieronder 10 tips om hoger in Google te scoren. Ze hebben direct effect op de positie in de zoekresultaten. Wacht niet langer, maar pak de punten beet. Stuk voor stuk. ..Lees meer
interne links

Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk?


Interne links zijn linkjes op een website die verwijzen naar hetzelfde domein. Als je dus klikt op een interne link, ga je niet naar een andere website toe. Je gaat naar een andere pagina van de huidige website. Er zijn verschillende soorten interne links. Welke interne links zijn er? Eigenlijk ..Lees meer
in 10 stappen een effectief LinkedIn profiel

In 10 stappen een effectief LinkedIn profiel


De tijd dat je een nieuwe baan vindt door een c.v. te sturen of een opdracht binnen haalt door je bedrijf voor te stellen via de fax is al lang achter ons. Tegenwoordig vind je nieuw werk of nieuwe opdrachten onder andere via je LinkedIn profiel. Eigenlijk is jouw profiel je visitekaartje, je on..Lees meer
google verplicht websites beveiligde verbinding

Google verplicht websites beveiligde verbinding


Sinds begin 2017 stelt Google het verplicht dat websites, waarbij gegevens via het internet worden verstuurd, een beveiligde verbinding hebben. Ja, dus ook voor websites met een simpel contactformulier. Wat is een beveiligde verbinding? Jouw website begint nu met http. Bijvoorbeeld //www.be..Lees meer
Is jouw website sterk verouderd? Checklist voor websites.

Is jouw website sterk verouderd? Checklist voor websites.


Een standaard website gaat tegenwoordig ongeveer drie jaar mee. Daarna is hij al weer verouderd. Dan is de techniek achterhaald en zijn er nieuwere en vaak ook veiligere mogelijkheden. Dat wil niet zeggen dat je iedere drie jaar aan een nieuwe website moet, zeker niet als je een tijdloos design hebt..Lees meer
de header van je facebook pagina aanpassen

De header van je Facebook pagina aanpassen?


pas jij de header van jouw zakelijke Facebook pagina wel eens aan? Of gebruik je nog steeds dezelfde die er al stond vanaf het begin? Dat is echt een gemiste kans. Lees hieronder waarom het goed is om je Facebook header regelmatig aan te passen. Straal de juiste sfeer uit Door de Facebook header..Lees meer
de kracht van referenties

De kracht van referenties


Er zijn een aantal factoren die de geloofwaardigheid van jouw website bevorderen. Je wilt absoluut dat jouw website geloofwaardig over komt. Je wilt dat de bezoeker iets doet. Dat er informatie gelezen wordt, een product gekocht wordt of contact met je wordt opgenomen. Daarom is het belangrijk d..Lees meer
wat is jouw openingszin

Wat is jouw openingszin?


Daar zit ze dan, recht tegenover je. Ze schudt haar haar los en kijkt je onderzoekend aan. Hoe ga je haar vertrouwen winnen? Je moet nu een goede openingszin hebben, anders kan je het wel vergeten. Ze is naar je toe gekomen met een duidelijke verwachting. Ze wil iets van je en je hebt maar één..Lees meer
meer of minder op de homepage

Meer of minder op de homepage?


Je bent een bedrijf gestart en natuurlijk hoort daar ook een website bij. Maar wat zet je nu op de homepage? Je kunt zo veel, je hebt zo veel te bieden. En daarom wil je eigenlijk alles wat je aanbiedt op de homepage zetten. Des te meer des te beter.... maar is dat wel zo? Wat wil de bezoeker op mi..Lees meer
LinkedIn

Deze fouten in je LinkedIn profiel heb jij niet gemaakt, toch..?


Tegenwoordig is LinkedIn vaak de eerste indruk die een werkgever of zakenpartner van je krijgt. Het is dus belangrijk dat je een goede indruk maakt en de basis op LinkedIn in ieder geval goed staat. Hieronder een aantal veelgemaakte fouten, die je eenvoudig kunt voorkomen.   Gebruik een ..Lees meer
5 manieren om de tekst van de website hoog te laten scoren in Google

5 manieren om de tekst van de website hoog te laten scoren in Google


Iedereen wil met zijn website hoog in de zoekresultaten van Google komen. Google kijkt naar de tekst op de website en beoordeelt deze. Het is dus zaak om de tekst op orde te hebben. Onderstaand vijf tips die de leesbaarheid van de website sterk verbeteren. 1. Schrijf niet voor Google Het is verl..Lees meer