Hoger in Google, 10 effectieve tips voor een toppositie in Google
Als de website klaar is, zijn we er nog niet. We willen ook dat onze website goed gevonden kan worden en hoog in Google scoort. Hieronder 10 tips om hoger in Google te scoren. Ze hebben direct effect op de positie in de zoekresultaten. Wacht niet langer, maar pak de punten beet. Stuk voor stuk.
1. Een beveiligde verbinding, https
Sinds 2017 stelt Google het verplicht dat websites die gegevens versturen van de bezoeker een beveiligde verbinding moeten hebben. Lees ook onze blog “Google verplicht websites beveiligde verbinding“. Websites die geen beveiligde verbinding hebben worden lager gewaardeerd en krijgen een lagere positie in de zoekresultaten. Een slotje voor de domeinnaam in de url balk geeft meer vertrouwen bij de bezoeker.
2. Technisch in orde
Uiteraard moet de basis goed staan. Er zijn heel veel technische factoren binnen een website die goed moeten staan. Probeer de code zo compact mogelijk te houden. Alle styling en javascripten buiten de code. Gebruik HTML5 en CSS3. Let op de title- en alt tags van plaatjes en linkjes. Voor iedere pagina een unieke titel en meta-omschrijving. Besteed aandacht aan de code. En als je er niet voldoende kennis van hebt, laat er dan iemand naar kijken die deze kennis wel heeft.
3. Backlinks
Links van andere websites, die verwijzen naar jouw website kunnen zwaar meewegen voor de positie in de zoekresultaten. Vooral websites die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website maken echt het verschil. Probeer dus zo veel mogelijk van dit soort kwalitatieve linkjes te scoren. Ga geen linkjes ruilen of kopen. En meld je ook niet aan bij startpagina’s. Dat wordt niet gewaardeerd door Google.
4. Koppeling met Social Media
Social Media is helemaal van deze tijd. Het genereert verkeer van en naar jouw website en wordt meegenomen in de beoordeling door Google. Zorg voor een connectie met één of meerdere Social Media. Ook reactiemogelijkheden werken goed.
5. Regelmatig nieuwe content toevoegen
Als je op regelmatige tijden nieuwe inhoud aan de website toevoegt, blijft de website interessant voor Google. Google ziet dat er wat gebeurt en houdt jouw website hoog bij relevante zoekopdrachten. Ook trek je met nieuwe content nieuw bezoek naar jouw website. Regelmatig iets nieuws toevoegen is dus gewenst. Bekende mogelijkheden hiervoor zijn nieuwsitems of een blog.
6. Maak landingspagina’s
Wil je echt scoren op een bepaald woord of woordengroep, maak dan landingspagina’s aan. Dat zijn aparte pagina’s achter je website, die je helemaal optimaliseert voor één bepaald woord (keyword) of een woordengroep. Zorg dat het keyword terug komt in de url, de titel, koppen, plaatjes en in de tekst. Overdrijf het echter niet anders (keyword stuffing), anders werkt het juist averechts en krijg je strafpunten van Google. Kijk hoe jouw landingspagina het doet ten opzichte van concurrenten. Probeer het te optimaliseren, zodat je nog hoger komt.
7. Geef plaatjes een relevante naam
Ook op plaatjes wordt gezocht. Als het plaatje op jouw website img_100034.jpg heet, weet Google niet waar jouw plaatje over gaat en zal hij deze nooit tonen bij een relevante zoekopdracht. Als je echter een beschrijvende tekst voor het plaatje geeft is de kans groot dat je hiermee hoog in de zoekresultaten bij de Afbeeldingen eindigt. Gebruik dus geen plaatjes rechtstreeks uit de camera, maar bewerk ze en verander de naam. Zorg er ook voor dat de plaatjes een relevante alt tekst hebben. Zo weet Google waar het plaatje over gaat.
8. Meld je aan bij Google webmaster tools
Meld jouw site aan bij Google webmaster tools. Hier kan je bekijken hoe Google jouw website indexeert. Wanneer Google voor de laatste keer op jouw website geweest is. Waar eventuele problemen zijn, crawlfouten. Zijn er wellicht pagina’s van jouw website geblokkeerd? Welke zoektermen worden gebruikt om jouw website te vinden. Hoe snel worden de pagina’s van jouw website geladen. Zijn er problemen met de mobiele weergave. Google Webmaster Tools geeft een schat aan informatie en helemaal gratis. Pak de probleempunten één voor één op en pas ze aan. Google moet immers ongehinderd door jouw site kunnen crawlen en indexeren.
9. Een goede interne linkstructuur
Het is van belang om een goede interne linkstructuur op de website te hebben. Lees ook onze blog “Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk“. Met een goede linkstructuur kan Google gemakkelijk bepalen naar welke pagina’s de meeste interne linkjes gaan. Zo kan Google de zwaarte van een pagina bepalen. Welke pagina dus belangrijker en welke pagina minder belangrijk is.
10. Content is King
De tekst op de pagina is zeer belangrijk. Google kan maar zeer beperkt plaatjes lezen. Dus baseert Google zich voor het onderwerp van de pagina hoofdzakelijk op de tekst. Zorg er dus voor dat er voldoende tekst op de pagina staat. Hoe mooi foto’s op een website ook zijn, tekst is ook belangrijk. Probeer de juiste balans tussen tekst en plaatjes te vinden. Bouw de tekst netjes op in kopjes en paragrafen. Overzichtelijk voor de bezoeker maar ook zeker voor Google.
Hulp nodig bij het optimaliseren van de website?
Flash3000 Productions helpt graag. Wij optimaliseren de website voor Google en we zorgen er voor dat uw website hoog in de zoekresultaten komt. Dat uw weer gevonden worden.
Neem contact op met Flash3000 Productions via info@flash3000.nl of bel ons direct op 0172 534564.