hoe-gebruik-je-fomo-effectief-op-je-website

FOMO voor jouw website gebruiken

door

in

FOMO voor jouw website gebruiken

We presenteren FOMO. Het nieuwe middel voor jouw website! Het toevoegen van FOMO is niet moeilijk, kan ieder moment van de dag en geeft zichtbare resultaten. Veel websites gingen je al voor. Wetenschappers zijn het er over eens. FOMO beïnvloed significant de resultaten. Maar wacht, er is meer. Als je nu FOMO gaat gebruiken wordt je website aantrekkelijker. Je krijgt nieuwe inzichten en je kan experimenteren welke FOMO het beste werkt. Of doe eens gek en gebruik meerdere FOMO’s tegelijk. FOMO is nu online beschikbaar. Lees deze blog en je krijgt FOMO gratis.

FOMO

FOMO staat voor Fear Of Missing Out. Het is een psychologisch fenomeen en staat voor de angst om iets te missen, er niet bij te horen. Het is een marketing term  die inspeelt op de psyche van de mens. Het is gericht op de bezoeker om hem sneller te laten reageren. Het creëert urgentie. De bezoeker wordt getriggerd om snel te handelen, anders missen ze de boot. In deze blog laten we je zien hoe FOMO de conversie en verkoop kan vergroten.

De oorzaak van FOMO ligt waarschijnlijk bij het ervaren van spijt. Spijt is een negatief gevoel en wordt soms ook wel bestempeld als de vervelendste negatieve emotie. Had je dat product toch maar besteld of had je toch maar meegedaan aan die actie.

FOMO is niet nieuw, het bestond al voor het internettijdperk. In reclames op TV en in kranten en tijdschriften stond het bol van de FOMO reclames. Op websites, in webshops en in e-mailmarketing is het doorontwikkeld tot technieken die menig consument tot actie dwingt.

Een aantal situaties die FOMO op een website creëren:

  1. schaarste
  2. urgentie
  3. exclusiviteit

1. Schaarste

Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende bezoeker op je website over de streep te trekken. Als een product zeldzaam is of zeldzaam wordt, dan wordt het in de beleving van de bezoeker meer waard. Door de schaarste van je product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kan je inspelen op de angst van het verlies.

Sociale validatie versterkt schaarste

Sociale validatie maakt de druk tot een aankoop nog hoger, doordat anderen aangeven het product te waarderen. ‘Momenteel kijken er 6 mensen naar dit hotel’ en ‘Anderen bekeken ook..’ maakt het product een stuk aantrekkelijker dan wanneer dit niet aangegeven wordt.

Klantbeoordelingen, maar ook sociale shares, likes en comments zijn hierbij erg van belang. Van nature willen mensen erbij horen en kijken wij eerst naar wat de anderen om ons heen doen. De limieten aan producten zijn een sterke trigger op zich, maar wanneer er veel sociale belangstelling is, maakt het een overweldigende combinatie. Als een bericht over een nieuw mode-item 3000 likes, 200 delers en reacties met ‘ik moet dit hebben’ heeft, zorgt dit voor een hoge mate van sociale validatie en schaarste. Op die manier hoeven wij niet meer na te denken over de aankoop, omdat deze beslissing allang voor ons genomen is.

Uit de voorbeelden blijkt dat met het integreren van een paar simpele zinnen van schaarste, sociale validatie of urgentie bezoekers eerder getriggered worden tot een aankoop. Naast deze punten kan je ook al heel veel doen met alleen woorden. Tijd gerelateerde termen zoals ‘Op=Op’, ‘Nu’, ‘Direct’, ‘Snel’, ‘Nog maar’, ‘Tijdelijk verkrijgbaar’, en verliestaal zoals: ‘Mis niet’, ‘Laatste kans’ en ‘Nooit meer’ zorgen voor meer conversie door urgentie. .

Schaarste in voorraad, tijd, een aanbieding, unieke producten, belangrijke data (voor kerst bijvoorbeeld) en beschikbaarheid zijn allemaal urgente redenen voor de bezoeker om eerder tot actie over te gaan. Het inzetten van urgentie in combinatie met sociale validatie kan zelfs de meest besluiteloze bezoekers omtoveren in snelle beslissers. Snelle beslissers tot het doen van een aankoop in jouw webshop!

Daarnaast is ons brein cognitief beperkt en kan dus alleen letten op de tijd of op hoe belangrijk een taak is en wat die oplevert. (Kunstmatige) tijdsdruk kan op die manier leiden tot sub-optimale keuzes, omdat we eerst urgente taken afronden terwijl we misschien zouden moeten werken aan belangrijkere taken.

Een aantal elementen die FOMO op een website creëren:

  • een afteller
  • een dagaanbieding
  • een kortingsactie
  • voorraadindicatie
  • reviews
  • sociale validatie, likes, shares, comments
hoe-gebruik-je-fomo-effectief-op-je-website

2. Urgentie

Urgentie heeft een sterkte overlap met schaarste. Er is snelheid geboden om te handelen. De klant moet nu reageren anders missen ze het aanbod. Urgentie wordt vaak ingezet op websites.

Urgentie werkt niet alleen met het verwerken van schaarste. Het werkt perfect voor last-minute cadeaukopers. Benadruk je snelle levering zodat de behoefte van de klant zo snel mogelijk vervuld wordt. Vandaag voor 15:00 uur gekocht, vanavond al geleverd. Hedendaagse consumenten hebben geen geduld meer en willen gelijk over het product kunnen beschikken. Dat wordt ook wel de ‘need voor instant gratification’ genoemd. De wens om op zeer korte termijn plezier te beleven aan een aankoop. Mensen willen meteen beloond worden en zijn hiervoor bereid meer te betalen. Op jouw website kan je hier dus slim op inspelen en er je voordeel mee doen.

Kortlopende acties spelen ook in op urgentie. Denk aan acties als ‘De eerste 100 bezoekers ontvangen een cadeau’, ‘U betaald alleen vandaag geen BTW’, ‘Gratis verzending’  of ‘happy hour van 19:00 tot 20:00’. De urgentie ontstaat om er snel bij te zijn of op het juiste tijdstip, anders mis je het cadeau of het koopje.

3. Exclusiviteit

Naarmate producten of diensten tijdelijk of moeilijker te verkrijgen zijn lijken ze waardevoller. Sommige websites hebben alleen specifieke aanbiedingen voor leden. Bij de lancering van de site hanteren ze vaak het principe dat je alleen toegang kan krijgen als je door iemand anders wordt uitgenodigd. Naarmate de tijd vordert, worden deze sites voor iedereen toegankelijk. Door alleen een homepage te tonen met een inlogcode maken ze het exclusief. Het exclusiviteitsbeginsel wordt hier slim toegepast om je over de streep te trekken en je aan te melden.

Het hoeft niet alleen om het aanmaken van een account te gaan. Exclusieve aanbiedingen kunnen ook beloofd worden bij het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper, het tippen van een vriend of het aanmelden voor een webinar met een beperkt aantal beschikbare plaatsen.

Ook hier zijn er een aantal woorden die enorm kunnen triggeren. Denk aan een ‘exclusieve collectie’, ‘de beste selectie’ of ‘limited edition’.

Likes en tweets een indicatie geven van de populariteit van een product. Op sommige websites kan je een item aan de favorieten toevoegen. Onder het artikel zie je dan hoeveel mensen dit product als favoriet hebben. Deze statistieken zorgen zeker in het geval van exclusieve producten ook voor druk om snel te handelen.

Veelgemaakte fouten bij FOMO

Onjuiste woordkeuze

Let op de juiste woordkeuze bij het product of de dienst. Woorden als ‘nieuw’, ‘weer op voorraad’ of ‘voor jou geselecteerd’ triggeren weliswaar de attentiewaarde, maar zetten niet per definitie aan tot actie of aankoop. Als je gebruik wilt maken van het FOMO effect, kan je veel beter de nadruk leggen op wat je mist. Woorden als ‘dit is wat je gemist hebt’ of ‘in de tussentijd veranderd’ zijn veel beter en zetten eerder aan tot actie.

Voorkom afleiding

Iedere vorm van afleiding kan funest zijn voor het niet voltooien van een actie. Het vermogen van mensen om keuzes te maken en hun aandacht te focussen is beperkt. Zorg daarom voor zo veel mogelijk focus en zo min mogelijk afleiding. Geen knallende buttons, plaatjes van mensen of artikelen, onnodige sidebars of banners. Des te meer afleiding, des te kleiner de kans tot conversie. Geef de bezoeker maximaal twee tot drie keuzes.

Conclusie

FOMO staat voor Fear Of Missing Out. Het is een marketing term die inspeelt op de psyche van de mens. Het is gericht op het sneller laten reageren van de website-bezoeker door de angst om iets missen, er niet bij te horen. Spijt ligt aan deze angst ten grondslag. Situaties die FOMO op een website creëren zijn schaarste, urgentie en exclusiviteit. Bij schaarste wordt ingespeeld op een beperkte of binnenkort beperkte verkrijgbaarheid. Bij urgentie wordt ingespeeld op een beperkte tijd waarin iets verkrijgbaar is. Bij exclusiviteit wordt ingespeeld op beperkte beschikbaarheid al dan niet voor een beperkte groep mensen. Voorkom een foute woordkeuze of afleiding  van het FOMO effect dat je voor ogen hebt.