de-kracht-van-referenties

De kracht van referenties

door

in

De kracht van referenties

Er zijn een aantal factoren die de geloofwaardigheid van jouw website bevorderen. Je wilt absoluut dat jouw website geloofwaardig over komt. Je wilt dat de bezoeker iets doet. Dat er informatie gelezen wordt, een product gekocht wordt of contact met je wordt opgenomen. Daarom is het belangrijk dat jouw website vertrouwen uitstraalt.

Één van die factoren, die maken dat bezoekers een gevoel krijgen dat ze op jouw website aan het juiste adres zijn, zijn referenties. Maar hoe werken referenties nu eigenlijk?

Hoe werken referenties

Referenties worden ook wel testimonials genoemd. De werking berust op sociale bewijskracht, het bekende overtuigingsprincipe. Mensen zijn van nature geneigd om bij het nemen van beslissen te doen wat anderen ook doen. Het kuddegedrag. Het treedt met name op als we onzeker zijn over iets (welk product zal ik kopen.., zal ik me inschrijven voor deze cursus..). We gaan dan bewust en onbewust opletten hoe anderen dit aanpakken om het vervolgens te kunnen kopiëren. Wanneer we dus zien dat een bepaald product door veel mensen positief wordt beoordeeld of veel wordt gekocht, zijn we automatisch geneigd te denken dat dit product dan wel de beste keus zal zijn. Wordt de cursus door vroegere cursisten beoordeeld met een hoog cijfer, dan zal het wel een goede cursus zijn.

Wat is de waarde van referenties

Mensen raken dus sneller overtuigd van een product of dienst als zij er positieve referenties van anderen over lezen. Indien de referentie door een bekende is gegeven, dan weegt de referentie extra zwaar. Dit kan iemand zijn in de kennissenkring van de bezoeker, maar het kan ook een bekend persoon uit binnen- of buitenland zijn. De Facebook like knop is ook een soort referentie. Je ziet welke vrienden het leuk vinden, dus ben je zelf ook eerder geneigd om een like te geven en een positief gevoel te krijgen bij de product of dienst.

Je doet er dus goed aan om referenties van klanten op je website of webshop te plaatsen. Maar de referenties moeten wel geloofwaardig overkomen, anders loop je kans dat klanten het vertrouwen in je verliezen. Maar hoe maak je de referenties nu geloofwaardig. Hoe zorg je er voor een referentie ook echt overtuigd?

Wat zijn slechte referenties op een website

Dit is een voorbeeld van een slechte referentie: “Flash3000 Productions is creatief en behulpzaam. Ze luisteren goed naar ons en zijn al jaren ons vaste internetbureau“. Hoewel deze referentie er op het eerste gezicht goed uit ziet, kan je deze referentie toch beter niet plaatsen. Waarom niet? Omdat er geen probleem van de klant opgelost wordt. En er worden geen resultaten vermeld. Als leidraad voor een goede referentie kan je de volgende vragen stellen:

  • Wat was het probleem of het geloof wat de klant had?
  • Op welke manier heb je het probleem opgelost?
  • Welk resultaat of prestatie heeft jouw product of service behaald?

Wat zijn goede referenties op een website

Dit is een voorbeeld van een goede referentie: “Mijn website was slecht vindbaar dus we gingen op zoek naar een ander internetbureau. Het contact met Flash3000 Productions voelde als een warm bad. Ze legden me duidelijk uit wat ik fout deed en na drie weken stond mijn website opeens wel hoog in Google en was mijn omzet bijna verdubbeld!

Hoe maak je referenties geloofwaardig

Bezoekers van de website zijn vaak wantrouwig als het om referenties gaat. Dat is logisch, want de referenties zouden immers ook door het bedrijf zelf kunnen zijn geschreven. Er zijn een aantal punten waarmee je de referenties op de website een stuk geloofwaardiger maakt:

  • Plaats positieve en iets minder positieve referenties op je website. Dit komt eerlijk en betrouwbaar over. Verwijder echter negatieve referenties van de site. Het risico dat de bezoeker dan besluit om weg te gaan is te groot.
  • Zet de referenties tussen aanhalingstekens en eventueel schuingedrukt. Zo maak je nog duidelijker dat het om een citaat gaat. Een kleur die iets afwijkt van de rest van de tekst, helpt ook.
  • Geef zoveel mogelijk informatie over de persoon die de referentie heeft geschreven. Zet de voornaam en achternaam erbij. Het liefst ook de leeftijd en de woonplaats en indien van toepassing de functie en het bedrijf.
  • Laat eventuele taalfouten van je testimonials in de reacties staan.

Conclusie over referenties

Referenties kunnen de bezoekers nét dat laatste zetje geven om op de knop te drukken of het bericht te delen. Zet dus referenties op jouw website of webwinkel en zorg er voor dat ze geloofwaardig overkomen. Klanten moeten op de website ook referenties over jouw bedrijf of producten kunnen geven. Stuur je klanten in de juiste richting en laat ze de vragen beantwoorden, die zorgen voor de perfecte referenties. Onthoud dat de basis van een goede referentie altijd probleemoplossend en prestatiegericht is.