10-veelgemaakte-SEO-fouten-op-een-website-768x403

10 veelgemaakte SEO fouten op een website

door

in

10 veelgemaakte SEO fouten op een website

We willen allemaal dat onze website hoog in de zoekresultaten komt. De tijd dat we een pagina hoog konden laten scoren, door een paar keer het keyword op een pagina neer zetten en de titel van de pagina de juiste naam te geven is voorbij. Nu moet het hele plaatje compleet zijn. De algoritmes van Google worden steeds slimmer. Ze kunnen steeds makkelijker content interpreteren. Er wordt daarom veel van je gevraagd om een hoge positie in de zoekmachines te verkrijgen. Onderstaand een aantal veelgemaakte SEO fouten op een website, waardoor je veelal zult dalen in de ranking.

Oude content niet updaten/verwijderen

Sommige content staat er al vanaf het begin van de website. Wat eens actueel was, is nu wellicht al achterhaalt. Wees kritisch op de content, die op de website staat. Verwijder oude irrelevante artikelen en update andere content of maak nieuwe content aan. Als er regelmatig iets gebeurd op een website kan dat de goedkeuring van zowel de website bezoeker als Google wegdragen.

Website niet in alle browsers/op alle apparaten goed zichtbaar

Het kan echt niet meer dat je website niet responsive is en niet op alle apparaten en in alle browsers goed zichtbaar. Niet alleen is dat vervelend voor iemand die op de website komt. Die zal snel weer weg zijn. Maar ook Google rekent dat zeer zwaar aan, wat je op strafpunten komt te staan. Check, check, dubbelcheck dus. Een willekeurige handige online check is responsinator.

Geen alt tags voor plaatjes gebruiken

Een zoekmachine kan een plaatje veel moeilijker lezen als tekst. In de image tag kan je een alt tag toevoegen, zodat je Google verteld waar het plaatje over gaat. Maak de alt tag daarom altijd beschrijvend. Meer over het optimaliseren van plaatjes lees je in Afbeeldingen optimaliseren – 5 SEO tips.

Geen routing bepalen

De routing van een website staat voor de weg die een bezoeker aflegt, totdat hij bij zijn doel is. Als het goed is, heb jij dat doel van te voren al vastgesteld en leidt je de bezoeker op jouw website naar dat doel toe. Dat kan met call-to-actions, plaatjes, informatie of linkjes. Als je geen juiste routing hebt, zal de bezoeker snel weg zijn. Meer informatie over dit onderwerp vindt je in deze blog: de routing van je website. Het heeft ook te maken met een goede interne linkstructuur. Met een goede linkstructuur kan de bezoeker makkelijker extra informatie vinden, blijft langer op de site en bereikt gemakkelijker zijn doel. Ook Google houdt van een goede linkstructuur. Daarmee kan Google de structuur en belangrijkheid van pagina’s beter inschatten. Meer lezen over de link structuur? Lees onze blog Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk?

Dode links

Dode links zijn links, die niet meer werken of nooit gewerkt hebben. Ze bereiken niet de beoogde pagina met meer informatie. Voorkom te allen tijde dode links. Voor een bezoeker staat het onverzorgd en wekt het wantrouwen op. En Google houdt helemaal niet van dode links en rekent je dat zwaar aan.

Geen link naar Social Media

Zoals aangeven kijkt Google tegenwoordig naar het totale plaatje. Dus ook linkjes naar de Social Media kanalen worden meegenomen. Als je een relevante pagina op Facebook, Pinterest of een ander kanaal hebt, laat dat ook zien op de website. Het creëert extra verkeer naar jouw Social Media pagina’s en weer terug naar de website.

Te vaak keywords gebruiken

Je hebt vastgesteld op welke woorden je graag gevonden wilt worden in Google. Ijverig ga je aan de gang om teksten te schrijven, waar in je lekker vaak het keyword terug laat komen. Als je het keyword echter te vaak gebruikt dan heet dat keyword stuffing. Google ziet dat ook en dan keldert de website gelijk naar beneden. Laat het keyword dus een aantal keren terug komen, maar overdrijf het niet.

Geen sitemap

Zorg voor een sitemap op de website. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een xml sitemap. Deze is voor Google. Hiermee krijgt Google een duidelijk overzicht van de paginastructuur van jouw website. Er is ook een sitemap  voor de bezoeker. Dat is een overzicht van jouw website op de sitemap pagina. Zo ziet de bezoeker in één oogopslag hoe jouw site is opgebouwd. Het overzicht bestaat uit allemaal linkjes en zo klikt de bezoeker snel zijn keuze aan. Beide sitemaps zijn goed om te hebben, maar de xml sitemap is voor SEO echt een must.

Te veel pagina’s met dezelfde content

Zorg dat iedere pagina op jouw website unieke content bevat. Zo is het duidelijk voor Google waar iedere pagina over gaat. Als je een aantal pagina’s over hetzelfde onderwerp gaat maken, bestaat er een kans dat de pagina’s met elkaar gaan concurreren. En dat betekent meestal een lagere ranking.

Kopieer geen teksten

Het kopiëren van teksten van andere website wordt ook wel CopyCat genoemd. Google kan zien of de tekst van een andere website komt en is daar uiteraard niet blij mee. Een lage ranking is het gevolg. Schrijf daarom altijd zelf unieke content. Als je toch teksten van andere pagina’s kopieert, pas de tekst dan aan, zodat het toch enigszins uniek is.