verlaag-de-bounce-rate-van-je-website-768x403

Hoe verlaag je de bounce-rate van je website

door

in

Hoe verlaag je de bounce-rate van je website

Het bouncepercentage (bounce-rate) staat voor het percentage bezoekers op jouw website, dat maar 1 pagina van de website bekijkt en daarna gelijk weer wegklikt. Het bouncepercentage wordt ook wel weigeringspercentage genoemd. Wat zegt de bounce-rate nu? Is een hoge bounce-rate altijd slecht? En wat kan je doen om een hoge bounce-rate lager te krijgen. Onderstaand een duidelijke uitleg met een aantal tips om de bounce-rate omlaag te krijgen.

Wat is een bounce-rate?

De bounce-rate is dus het percentage bezoekers dat na het bezoeken van één pagina al weer weg klikt van de website. Heb je 100 bezoekers op je website, waarvan er 30 gelijk weer weg klikken is het bouncepercentage 30%. De bounce-rate van een pagina haal je uit het statistiekprogramma wat achter de site draait. Google Analytics is hier een veelgebruikt voorbeeld van.

Is een hoge bounce-rate slecht?

Dat hoeft niet per se. Neem bijvoorbeeld de contactpagina van jouw website. Als bezoekers jou willen bereiken en gezocht hebben op “Contact Bedrijf X” dan hebben ze gevonden wat ze zoeken. Ze hebben een telefoonnummer gebeld of contactformulier ingevuld en zullen daarna gelijk van de pagina weggaan. Je moet dus goed kijken om welke pagina het gaat en daarna het bouncepercentage goed interpreteren.

Hoe kan je de bounce-rate verlagen?

Er zijn een heleboel mogelijkheden om de bounce-rate te verlagen. Hieronder staan een aantal belangrijke punten:

  • Relevante content – zorg dat de informatie op de website relevant is. Zorg dat het voldoet aan de verwachtingen. Gaat de pagina over een bepaald onderwerp, dan moet de content op de pagina hier ook over gaan. Geef de bezoeker wat hij zoekt.
  • Interne linkstructuur – zorg voor een goede interne linkstructuur. Hiermee kunnen bezoekers doorklikken naar informatie die voor hen interessant is. Niet alleen voor bezoekers zijn interne links fijn. Ook Google houdt van een goede interne linkstructuur. Meer over interne links lees je op “Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk“.
  • Site technisch in orde – wordt de website snel geladen? De laadsnelheid heeft een grote invloed op de bounce-rate. Bezoekers worden steeds ongeduldiger. Is de website responsive, dus op alle apparaten goed zichtbaar?
  • Goede gebruikerservaring – zorg dat de website makkelijk te gebruiken is. Zijn de menu’s duidelijk zichtbaar, is het voor de bezoeker duidelijk waar hij moet klikken. Ziet hij waar hij naar toe moet. Leidt je de bezoeker naar het doel? Lees ook “Routing van je website“.