wederkerigheid-op-een-website-768x403

Wederkerigheid op je website toepassen

door

in

Wederkerigheid op je website toepassen

Wederkerigheid is een psychologisch fenomeen. Het komt neer op een heel simpel gegeven. Doe jij iets voor mij, dan voel ik mij verplicht om iets terug te geven. Geef je een rondje in de kroeg, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je ook meerdere drankjes terug krijgt. In het echte leven werkt dat zo, maar kan je dat ook toepassen op een website? Jazeker en daarmee kan je mooi je conversie verhogen. Maar hoe ziet dat er dan uit op een website?

Geef iets gratis weg

Gratis een cadeau, tips of kennis weggeven is de basis voor het creëren van het gevoel van wederkerigheid. Het moet wel betekenisvol, onverwacht en persoonlijk zijn. Er moet geen drang achter zitten en je moet ook niet eerst iets moeten aanschaffen, voordat je het krijgt. Anders kan het tegen je werken.

Denk bijvoorbeeld aan een e-book met tips, een tegoedbon, een vermelding op een website of een webinar. Het liefst moet het je weinig tot geen geld kosten. Zo creëer je een gevoel van wederkerigheid en zullen de ontvangers sneller geneigd zijn jouw diensten of producten af te nemen of jouw boodschap te delen op Social Media.

Het gevoel kan versterkt worden als je aangeeft welke waarde dat wat je weggeeft heeft. Dit is voor de ontvanger een bewijs dat je echt bereid bent om een bedrag te investeren in een relatie met de ontvanger.

Creëer schaarste

Door de indruk te wekken dat er snel gehandeld moet worden, omdat je anders iets mis loopt, creëer je schaarste. Onderzoek leert dat de prikkel om iets te verliezen of mis te lopen twee keer zo groot is als de prikkel om iets te winnen. Het creëren van schaarste is dus een heel sterk middel en wordt door veel websites en webshops ingezet.

Als je in een grotere webwinkel iets zoekt kan je er vergif op innemen dat er nog maar enkele versies van jouw artikel beschikbaar zijn. Je moet het dus snel aanschaffen, anders gaat het artikel aan jouw neus voorbij. Vaak is een kleine toevoeging bij de prijs al voldoende voor het aanwakkeren van de urgentie. “Nu slechts” of “Alleen vandaag” bevorderd het klikgedrag in hoge mate. Andere methodes die veel gebruikt worden zijn countdowns. De actie is een beperkte tijd geldig en de tijd tikt weg.

Geef garanties

Het geven van garanties versterkt het beeld van de bezoeker dat ze hier te maken hebben met een serieuze partij. Jouw website wint aan autoriteit en betrouwbaarheid, waardoor de bezoekers eerder geneigd zijn om te klikken. De conversieratio schiet omhoog. Maar hoe kan je nu garanties geven op een website? Onderstaand een aantal voorbeelden:

  • Referenties, gebruikers die het product of de dienst al afgenomen hebben laten hun ervaringen achter op de website. Omdat mensen kuddedieren zijn, hechten we daar veel waarde aan. Met positieve ervaringen geef je bezoekers een goede indruk. Zorg er wel voor dat de referenties enigszins geloofwaardig zijn. 10 keer lezen dat je een topbedrijf bent, komt toch niet helemaal echt over. Lees meer over referenties in “De kracht van referenties“.
  • Keurmerken, als je op je website laat zien dat je aangesloten bent bij een overkoepelende brancheorganisatie of dat je een bepaald keurmerk mag voeren, wekt dit vertrouwen op. Denk ook aan simpelere logo’s als bijvoorbeeld iDeal. Algemeen bekend en zo weten mensen gelijk dat ze bij jou online en veilig kunnen betalen.
  • Nominaties en awards, als jouw website in de prijzen valt of voor een prijs genomineerd is, is dit voor iedereen een teken dat je een goed bedrijf bent. Als een onafhankelijke jury of commissie aangeeft dat jouw bedrijf iets uitmuntend doet, zal dit voor veel mensen het bewijs zijn dat ze bij jou in de juiste handen zijn. Ze zullen eerder tot conversie overgaan. Laat daarom ook overal zien dat je genomineerd bent of een prijs hebt gewonnen. Niet alleen op de website, maar ook in de nieuwsbrief en op Social Media.
  • Historie, als je op je website laat zien hoeveel tevreden klanten de bezoeker voor gingen of hoeveel orders je al succesvol afgehandeld hebt, dan is dat voor veel bezoekers overtuigend bewijs. Het is een simpele vorm van sociale bewijskracht. Als een soortgelijke bezoeker als jij het in een soortgelijke situatie ook gekocht of gedaan heeft, dan zal het wel goed zijn. De bezoeker is dan sneller overtuigd van de toegevoegde waarde hetgeen jij aanbiedt. Veelgebruikte methodes om de historie te laten zien zijn de optellers met zoveel tevreden klanten, zoveel kopjes koffie, etc.

Persoonlijke attentie

Het geven of sturen van een persoonlijke attentie kan ook een gevoel van wederkerigheid opwekken. Mensen ontvangen graag een attentie of cadeautje. Denk aan een mailtje wat je op je verjaardag krijgt. Bedrijf X wenst je een fijne verjaardag. Zo simpel en dat soort acties kan je eenmalig instellen en daarna hoef je er niets meer aan te doen. Een ander voorbeeld is een bericht dat verstuurd wordt als men 1 jaar klant is van een bedrijf. Als dank ontvang je 10% korting op de volgende aankoop. Je geeft een klein beetje marge weg, maar hebt wel weer een aankoop én een tevreden klant.

Social Media

Uiteraard moet jouw website helemaal tip top zijn als je wederkerigheid wilt toepassen. Op Social Media kan je echter ook heel goed gebruik maken van wederkerigheid. Wellicht zelfs nog beter. Jouw volgers zijn veel trouwer dan bezoekers op de website. Ze kennen jouw bedrijf en hebben een zekere empathie voor jou en je bedrijf opgebouwd. Als je hen verrast met een kleine attentie is de drempel tot actie heel laag. Ze zullen snel geneigd zijn om iets te delen, het verder te vertellen of zelfs iets af te nemen.

Zorg daarom dat je een aantal Social Media kanalen gebruikt, die voor jouw branche relevant zijn. Bouw een band met de volgers op. Laat regelmatig van je horen. Niet steeds gericht op verkoop. Humor en algemene informatie werkt veel beter.

Bestaande en nieuwe klanten

Richt je niet alleen op nieuwe klanten. Het kost veel meer om het vertrouwen van een nieuwe klant te winnen als het vertrouwen van een bestaande klant te behouden. Verwen je bestaande klanten met een leuke attentie en ze blijven overtuigd dat ze bij jou aan het juiste adres zijn en blijven.

Vertrouwen

Wederkerigheid heeft alles te maken met vertrouwen. Meer over online vertrouwen lees je in “10 tips om online vertrouwen uit te stralen“.