Een optimaal logo op je website
Een logo is onmisbaar op een website. Bezoekers herkennen je bedrijf er aan. Maar waar plaats je het logo op je website? Welke nieuwe eisen worden er aan een logo gesteld? Waar moet je op letten bij een logo. En wat moet je absoluut niet doen? Lees deze blog en je weet het allemaal.
Nieuwe eisen aan een logo
Waar je vroeger weg kwam met een jpg, gif of png logo met een transparante achtergrond is dat tegenwoordig wel anders. De techniek gaat door en er zijn inmiddels diverse apparaten die een logo extra scherp laten zien. Die apparaten, zoals de nieuwste Iphone, Ipad en Mac-computer hebben een zogenaamd retina scherm. Op die schermen wordt het logo wat je gebruikt opeens pixelachtig. Dat wil je natuurlijk niet. Sommige WordPress thema’s bieden de mogelijkheid om naast een gewoon logo ook een logo voor retina schermen te uploaden. Het logo voor retina schermen is dan twee keer zo groot als het gewone logo. Zo wordt het logo op retina schermen toch scherp weergegeven. Ondersteund jouw WordPress thema geen retina afbeeldingen, of gebruik je geen WordPress, dan kan je dit ondervangen met een retina javascript, wat dit probleem ondervangt. Je maakt dan twee dezelfde logo’s, waarbij het tweede logo 2 x zo groot is als het eerste logo. Het javascript regelt dan welk logo wanneer wordt getoond.
Een andere optie voor de retina schermen is een SVG logo. SVG staat voor Scalable Vector Graphics. Waar bestanden als jpg en png opgebouwd worden uit pixels, worden SVG bestanden uit vectoren opgebouwd. Bestanden die opgebouwd zijn uit pixels, worden vaag en korrelig als ze groter gemaakt worden. SVG bestanden behouden hun scherpte en kunnen onbeperkt kleiner of groter gemaakt worden. SVG bestanden kunnen gemaakt worden met moderne grafische programma’s als Adobe Illustrator.
Hoe belangrijk is een logo?
Heel belangrijk. Het logo is het beeldmerk van je bedrijf. Het geheel van kleur, vorm en lettertype moet passen bij datgene wat je aanbiedt. Het bepaald je identiteit. Besteedt veel aandacht aan je logo. Als het logo niet past bij jouw werkzaamheden dan doet het direct afbreuk aan je resultaat. Potentiële klanten zullen eerder afhaken. En dat wil je zeker niet.
Welke elementen kunnen een logo verbeteren?
Er zijn een aantal elementen die een logo krachtiger kunnen laten overkomen. Als eerste is dat een slogan. Een tekst die weergeeft waar jouw bedrijf voor staat. De kunst is om de slogan kort en krachtig te houden. Probeer in een paar woorden de essentie van jouw business weer te geven. Indien je in een gespecialiseerde branche werkt kan je in de slogan vaktermen gebruiken. Richt je je echter op consumenten en heb je dus een brede doelgroep, formuleer de slogan dan zo duidelijk en algemeen mogelijk. Hou er rekening mee dat hoe duidelijk het voor jou ook is, het voor een leek niet altijd gelijk te begrijpen is wat jouw slogan met vaktermen betekent.
Naast een slogan zou je ook nog een subslogan kunnen gebruiken. Vaak wordt de subslogan gebruikt om emotie op te wekken. Denk aan medelijden, liefde, urgentie, mededogen, positiviteit of blijdschap. Een extra stimulans om datgene waar het bedrijf voor staat te benadrukken.
Ook kan je gebruik maken van een beeldmerk of icoon wat naast het logo wordt weergegeven. Bij zeer sterke merken is alleen het beeldmerk voldoende om herkenning bij mensen op te roepen. Het beeldmerk kan abstract zijn. Maar het kan ook een kleine weergave van een product of dienst zijn, die je aanbiedt. Het voordeel van een beeldmerk is dat je alleen het beeldmerk verder op de website terug kan laten komen. Bijvoorbeeld bij een opsomming als je wilt aangeven waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Het nadeel van een beeldmerk is dat het het logo iets groter maakt.
Is jouw logo flexibel?
Een goed logo is flexibel. Het ziet er zowel klein als heel groot goed uit. Dus zowel op een visitekaartje, als op de website als op een groot billboard is jouw logo herkenbaar en blijft het er goed uit zien. Ook zowel in kleur als zwart-wit blijft jouw logo herkenbaar en boet het niets aan kracht af.
De positie van een logo op je website
Als iemand een website bezoekt scant hij de website in een paar seconden. Traditioneel kijkt hij eerst naar het logo. Het logo verwacht hij linksboven in of in het midden boven.
Daarna zoekt hij naar de koptekst. Daarna versnippert het zoekgedrag van de ogen en gaat de aandacht naar de objecten, die het meeste aandacht vragen, vaak foto’s of een kleur. In mindere mate naar tekst.
Zorg dus dat het logo ook daadwerkelijk linksboven of in het midden boven staat. Vermijd dat het logo alleen op de slider staat, die daarna weg slide of die op de achterliggende pagina’s verdwijnt.
De codering van een logo op je website
Uiteraard zorg je er ook voor dat de techniek op orde is. Je codeert de image tag op de juiste manier en je zorgt er voor dat het logo een alt tag heeft. In de alt tag geef je de naam van je bedrijf en een korte omschrijving. Het logo zelf geef je ook een juiste benaming. Dus niet img_35236842.jpg, maar je geeft jouw logo-bestand de naam van het bedrijf. Eventueel met het woord “logo”er bij. Hoewel zoekmachines steeds beter worden in het herkennen van foto’s kan je met de alt tag en de naam van het bestand de zoekmachine enorm helpen. En dat wil je om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen.
Conclusie
Een logo is heel belangrijk. Het staat voor de identiteit van je bedrijf en geeft precies weer waar jouw bedrijf voor staat. De bezoekers van je website verwachten het logo linksboven of boven in het midden. De komst van nieuwe retina schermen geven het logo scherper weer, wat een aanpassing vraagt van de manier waarop je tot nu toe het logo op de website toonde. Het logo heeft op de website een relevante naam en een passende alt tag. Het logo is flexibel, wat betekent dat het in iedere grootte en iedere kleurstelling goed overkomt en geen kracht verliest. Elementen die je aan een logo kan toevoegen zijn een slogan, een subslogan en een beeldmerk.
Gerelateerd:
een logo laten maken
routing van je website