10 tips om online vertrouwen uit te stralen
Vandaag de dag zijn er veel malafide websites op het internet te vinden. En de consument wordt zich daar steeds beter van bewust. Het is dus zaak om direct het vertrouwen van de bezoeker te winnen bij een bezoek aan jouw website. Er zijn een aantal factoren die de geloofwaardigheid van een website bevorderen. Die het vertrouwen vergroten. Onderstaand 10 belangrijke tips om online vertrouwen uit te stralen:
1. Contactgegevens
Geef de contactgegevens een prominente plaats op de website. Laat ze duidelijk zien. Er moet geen misverstand over bestaan hoe de bezoeker contact met jou op kan nemen. Ook als je bezoekers de mogelijkheid geeft om hun telefoonnummer achter te laten, kan je ze daarna terug bellen. Je doet moeite om in contact te komen met de bezoeker en dat wordt gewaardeerd.
2. Beveiligde verbinding
Als de bezoeker ziet dat hij op een beveiligde website komt geeft dat een vertrouwd gevoel. De website begint dan niet met http, maar met https. Voor websites die contactgegevens via het internet versturen is een beveiligde verbinding zelfs verplicht gesteld door Google. Lees ook onze blog “Google verplicht websites beveiligde verbinding”
3. Referenties
Consumenten lezen graag ervaringen van andere consumenten. Ze bepalen hierdoor ook mede hun indruk van de website.
Zijn er (positieve) referenties te lezen, dan zal het wel goed zijn. Lees ook onze blog “de kracht van referenties“.
4. Keurmerken/batches
Als je bent aangesloten bij een branchevereniging, laat het logo van deze organisatie dan op je website zien. Autoriteiten op een bepaald gebied dwingen respect en vertrouwen af. Ook batches en stempels met bepaalde garanties werken goed. Batches met kreten als “3 jaar garantie” of “100% tevredenheidsgarantie” betekent vaak niet zo veel, maar wordt door de consument wel als positief ervaren.
5. Gebruik echte foto’s, geen stockfoto’s
Stockfoto’s van mensen lijken te mooi om waar te zijn. Steeds zien we weer dezelfde telefonistes in beeld die met hun stralende glimlach je moeten laten geloven dat zij daadwerkelijk bij dat bedrijf werken.
Ze komen ongeloofwaardig over. Echte foto’s van de werkvloer versterken wel de betrouwbaarheid, zeker als ook het logo van het bedrijf op de achtergrond te zien is.
6. Klantenservice
Een klantenservice staat heel klantvriendelijk. Je bent bereid om de klant te helpen en de klant ervaart dat als een warm bad.
Zorg dat er duidelijk is hoe men de klantenservice kan bereiken. Een telefoonnummer is fijn, maar ook een online chatservice is op steeds meer websites beschikbaar. Om de klantenservice te ontzien kan je ook een vraag en antwoord (frequently asked questions) sectie toevoegen, waar je bij de klantenservice eerst naar verwijst.
7. Klanten laten zien
Een overzicht van een aantal prominente klanten helpt bij het uitstralen van vertrouwen. Die bedrijven doen ook zaken met jou, dus dan zal het wel goed zitten. Vaak worden de bestaande klanten getoond op een aparte pagina of in een fotocarrousel aan de onderkant van de website. Zorg voor duidelijk herkenbare logo’s.
8. Crew
Laat zien wie er achter jouw bedrijf schuil gaan. Als men beelden bij namen ziet, schept dit een positieve associatie. Het is goed om bij de naam een functie-omschrijving weer te geven. Voeg daar eventueel ook directe contactgegevens en koppelingen naar het LinkedIn profiel aan toe.
9. Social media
Als je met je bedrijf op Social Media actief bent, laat dit dan zien op de website. Zorg voor linkjes naar de Social Media pagina’s. Heb je een blog of nieuwsitems op de website? Zorg dan voor een deelfunctie op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. De bezoeker dat je de mogelijkheid biedt om berichten te delen, dus zal je er wel veel aandacht aan besteedt hebben.
10. Website technisch in orde
Zorg dat de website technisch helemaal goed staat. Als de bezoeker niets opvalt dan is het goed, want dan staat alles dus goed. Staat er iets verkeerd, dan merkt de bezoeker het gelijk en zal het vertrouwen snel dalen. Zorg er voor dat de website responsive is. Dus dat hij op alle apparaten optimaal zichtbaar is. Zorg voor een heldere opmaak en een duidelijk menu. En zorg dat de website goed gevonden wordt in Google. Lees ook onze blog “Is jouw website sterk verouderd? Checklist voor websites.”