wat-is-jouw-openingszin

Wat is jouw openingszin?

door

in

Wat is jouw openingszin?

Daar zit ze dan, recht tegenover je. Ze schudt haar haar los en kijkt je onderzoekend aan. Hoe ga je haar vertrouwen winnen? Je moet nu een goede openingszin hebben, anders kan je het wel vergeten. Ze is naar je toe gekomen met een duidelijke verwachting. Ze wil iets van je en je hebt maar één mogelijkheid om die eerste indruk te maken. Zeg je nu iets verkeerds, mijn beste meneer website, dan is er een grote kans dat ze gelijk weer weg gaat. Je wilt dat ze zich gelijk thuis voelt dus je zegt als allereerste:

“Welkom op de website van mijn bedrijf.”

Slechter had je het dus niet kunnen doen. Helemaal fout… Maar waarom is dat dan niet goed? Dat gaan we hieronder uitleggen.

Totaal overbodig

Het is een totaal overbodige mededeling. Als je bij een bedrijf binnen loopt, zie je toch ook geen groot bord met “Welkom bij” staan? Het is een zinloze mededeling, die niets toevoegt. En buiten dat het zinloos is, werkt het ook nadelig voor jouw website.

Slechter vindbaar

Google baseert de waarde van de website op een aantal factoren, waaronder de titel. Als iemand op zoek is naar jouw bedrijf of website, dan tikken ze in Google niet “Welkom bij” in. Maar Google heeft bij het indexeren van jouw website wel rekening gehouden met “Welkom bij”. Jouw website is daardoor dus minder makkelijk te vinden. Je geeft niet duidelijk aan waar jouw website over gaat.

Kostbare schermruimte

De ruimte op een scherm is beperkt en de titel neemt daar een aanzienlijk deel van in. Zonde als je daar een nutteloze tekst plaats, als je deze plaats ook had kunnen gebruiken voor iets anders. De bezoekers van jouw website zijn ook op zoek naar informatie. Die willen ze gelijk vinden. “Welkom bij” is voor hen niet relevant en kan een nadelig effect hebben op de indruk die de bezoeker van de website krijgt. Het laatste wat je wilt, is het oproepen van een gevoel van irritatie.

Google kan niet goed bepalen waar jouw website over gaat en bij de bezoekers van jouw website schep je onduidelijkheid en wek je wellicht irritatie op. Een verlies-verlies situatie, die absoluut niet wenselijk is.

wat-is-jouw-openingszin

Hoe moet het dan wel?

Geef de bezoeker waarvoor ze komen. Wat ze zoeken. Maak de openingszin kort en duidelijk. Zet daar neer wat het bedrijf doet. “De drogist van Amstelveen”. “Specialist in tuinplanten”. Voor Google duidelijk wat je doet en voor de bezoeker gelijk een bevestiging dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.

Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en de bezoeker proberen te verleiden. Wek het verlangen op. “Wil jij je ook beter voelen met product X”. “Met product X geen last meer van mieren”.

Hoe kunnen we onze bezoekster wel laten voelen dat zij welkom is?

Uiteraard wil je wel dat de bezoekers zich welkom voelen op jouw site. Er zijn een aantal dingen die daar toe bij dragen:

  • Overzichtelijk, ze moeten snel kunnen vinden, wat ze moeten doen.
  • Duidelijk, ze moeten direct zien wat ze moeten doen.
  • Snelheid, ze moeten weinig hoeven te lezen en te wachten.
  • Verrassing, ze moeten meer krijgen dan ze verwachten.
  • Gevoel, ze moeten de beste deal alleen op jouw website krijgen.
  • Service, ze moeten de beste service krijgen.
  • Veilig, ze moeten hun gegevens veilig bij je kunnen achterlaten.
  • Visueel, kleurgebruik en tekst is aanpasbaar voor slechtzienden.
  • Persoonlijk, ze krijgen gepersonaliseerde informatie op basis van hun vorige bezoek.