Hoe-belangrijk-is-een-hoge-positie-in-Google-768x403

Hoe belangrijk is een hoge positie in Google?

door

in

Hoe belangrijk is een hoge positie in Google?

In deze blog leggen we uit waarom het van belang is om een zo hoog mogelijke positie in de zoekresultaten van de zoekmachine Google te krijgen. We leggen uit wat afkortingen als SERP en CTR betekenen en wat ze met de positie in Google te maken hebben.

De feiten

  • 98% van de internetgebruikers gebruikt een zoekmachine om te navigeren op het internet.
  • Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine en heeft in Nederland een marktaandeel van  91% op de desktop en maar liefst 98% op de smartphone en tablet.

SERP

SERP staat voor Search Engine Result Page, de plaats die jouw website heeft in de zoekresultaten. Het wordt ook wel de Ranking genoemd. Onderstaand de percentages van alle zoekers op Google die niet verder klikken dan de pagina die voor het percentage staat.

Pagina 1 – 88%
Pagina 2 – 10%
Pagina 3 – 1,5%
Pagina 4 en hoger resterende 0,5%

88% van de internetters die een zoekopdracht geven kijkt dus niet verder dan de eerste pagina. 10% niet verder dan de tweede pagina en zo verder.

Waarom-is-een-hoge-positie-in-Google-belangrijk

CTR

CTR staat voor Click Trough Ratio, oftewel de doorklikratio. Het wordt ook wel de klikfrequentie genoemd. Het geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat een zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt.

Positie 1: 35%
Positie 2: 17%
Positie 3: 11%
Positie 4: 7%

Staat een website op de eerste positie, dan kan deze rekenen op een doorklikpercentage van gemiddeld 35%. Ruim 17% van de zoekers klikt op het tweede zoekresultaat, de derde positie ontvangt gemiddeld 11% van de zoekers. Daarna daalt het aantal clicks snel.

Welke factoren bepalen de positie in Google?

Om een toppositie in zoekmachines te krijgen, moet de website voldoen aan een groot aantal factoren. Die factoren zijn grofweg in te delen in drie groepen:

  1. de gebruikte techniek achter de website
  2. de inhoud van de website (de content, teksten, plaatjes etc.)
  3. het aantal relevante links vanaf andere websites (backlinks)

Als er eenmaal een hoge positie behaald is, is het zaak deze positie te handhaven en indien mogelijk nog te verbeteren. Over hoe dat aangepakt moet worden staat meer in deze blog: een website is nooit af.

Conclusie

Google wordt in Nederland door bijna iedereen gebruikt. Een hoge positie in de zoekresultaten van Google is heel belangrijk. Iedere stap lager betekent minder clicks en minder bezoekers. Hoe hoog staat jouw website? Wil je dat ook jouw website beter scoort en hoog in de zoekresultaten verschijnt? Laten we dan samen eens kijken naar jouw website. Met een aantal tips en kleine aanpassingen boeken we al snel resultaat. Je kunt ons bereiken via info@flash3000.nl, maar bellen gaat natuurlijk sneller: 0172 534564