Is jouw website sterk verouderd? Checklist voor websites.
Een standaard website gaat tegenwoordig ongeveer drie jaar mee. Daarna is hij al weer verouderd. Dan is de techniek achterhaald en zijn er nieuwere en vaak ook veiligere mogelijkheden. Dat wil niet zeggen dat je iedere drie jaar aan een nieuwe website moet, zeker niet als je een tijdloos design hebt. Toch is het goed om steeds kleinere verbeteringen in de website aan te brengen. Maar sommige dingen kunnen echt niet meer. Onderstaand een lijst van gebreken, die jouw website absoluut niet mogen bevatten. Herken je toch één van deze punten in jouw website, dan is jouw website hopeloos verouderd of haal je er niet uit wat er heden ten dage mogelijk is. De hoogste tijd om dat aan te pakken!
Responsive
Een moderne website is responsive. Dat betekent dat ongeacht op welk scherm je de website bekijkt, hij altijd optimaal zichtbaar is. Dus zowel op de desktop, als de tablet als de smartphone moet jouw website goed zichtbaar zijn. De website moet zich aanpassen aan de schermgrootte. Is dit niet het geval, dan is dat heel schadelijk.
Ten eerste verlies je gelijk bezoekers. Zij bekijken jouw website op een kleiner scherm en zien dan maar een gedeelte van de site. Scrollen van links naar rechts is irritant dus de meeste bezoekers zullen jouw website gelijk verlaten. Ten tweede houdt Google ook niet van websites die niet responsive zijn. Sterker nog, als jouw website geen goede mobiele weergave heeft, neemt Google jouw website niet op in de mobiele zoekresultaten!
Websitecode gebruikt tabellen
Vroeger, in de jaren 80 en 90 werden websites gemaakt in tabellen. Tabellen zijn moeilijk aan te passen en elementen kunnen minder goed gepositioneerd worden. Tegenwoordig worden websites gemaakt met divjes. Vierkante of rechthoekige blokjes, die veel makkelijker te positioneren zijn. Wil je het helemaal goed doen, dan zorg je er voor dat de code van jouw website HTML5 proof is. HTML5 is een bepaalde opbouw van de code met een aantal nieuwe functies, waardoor er meer mogelijkheden zijn om elementen weer te geven. Is een website opgemaakt in HTML5, dan wordt deze beter gevonden op het internet. Op dit moment is Google er nog niet zo streng op, maar op den duur wordt iedere website verplicht om deze codering aan te houden.
SEO
Is jouw website geoptimaliseerd voor zoekmachines? SEO staat voor Search Engine Optimalisatie. Oftewel zoekmachine optimalisatie. De tijd dat het genoeg was om bij de keywords een aantal woorden neer te zetten is geweest. Wil je vandaag de dag goed gevonden worden in Google moet het hele plaatje kloppen. Titel, meta-omschrijving, een goede opbouw van de headings, voldoende en goed geschreven tekst, geoptimaliseerde plaatjes, een sitemap etc. Check regelmatig of alles nog optimaal staat en zo niet, pas het dan aan. Helemaal niets doen aan SEO is geen optie.
Social Media
Ben jij al actief op Social Media met jouw bedrijf? Niet ieder Social Media kanaal is geschikt voor ieder bedrijf, maar helemaal niets doen met Social Media is not done. Probeer Social Media ook te koppelen met jouw website en andersom. Een deelfunctie op de website naar Facebook, X, LinkedIn of Google Plus is zo gemaakt.
Op Facebook zijn er met segmentatie legio mogelijkheden om jouw advertentie alleen zichtbaar te maken voor de doelgroep, die jij wilt bereiken. Staan de foto’s van jouw producten al op Pinterest? Mogelijkheden te over. Niets met Social Media doen is een gemiste kans.
Laadtijd
Een korte laadtijd van de pagina’s van jouw website is belangrijk. Heb je daar wel eens aandacht aan besteed? Bezoekers van jouw website zijn snel weer weg als het laden te lang duurt. En ook Google houdt niet van langzame websites. Jouw website wordt lager in de zoekresultaten weergegeven. Hoe kan je de laadtijd van een pagina naar beneden brengen? Er zijn veel mogelijkheden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de plaatjes op jouw website geoptimaliseerd zijn. Zet geen foto’s op de site, die rechtstreeks uit de fotocamera komen. Ook niet als je ze klein weergeeft op de website. De pagina moet dan alsnog de grote foto laden, wat onnodig veel tijd kost. Pas de omvang van het plaatje aan sla het plaatje zo op, dat hij zo min mogelijk kilobyte zwaar is. Voor een gemiddelde website zijn foto’s boven de 100 kb onacceptabel.
Wat ook goed werkt is een aantal kleinere plaatjes samen voegen in een sprite. Dat is één plaatje, waar al die kleinere plaatjes in staan. Op de website geef je dan aan welk stukje van het plaatje op welke plaats zichtbaar moet zijn. Het voordeel van een sprite is dat dit plaatje maar één keer geladen moet worden door de server. In plaats dat alle plaatjes apart geladen moeten worden, wat veel meer tijd kost en belastender voor de server is.
Ook in de code van de website is een hoop winst te behalen. Verwijder onnodige code. Zorg voor een compacte structuur. Zet alle javascripts in één bestand en verwijder in dat bestand alle witregels (minify), zodat het javascript minder zwaar is. Gebruik geen iframes.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar als er aandacht gegeven wordt aan de genoemde punten, dan scheelt dit al aanzienlijk in de laadtijd.
Statistieken en optimalisatie
Worden er aan de achterkant statistieken bijgehouden van jouw website? Weet jij wat jouw bezoekers doen? Een website is geen project maar een continue proces. Het is dus van belang om te weten wat jouw bezoeker wel en niet doen. Wil je bijvoorbeeld dat ze naar een bepaalde pagina geleidt worden, maar komen ze daar helemaal niet, dan gaat er iets niet goed.
Meten=weten. Zorg er dus voor dat je een statistieken programma op de website hebt draaien. Bijvoorbeeld Google Analytics, waar je al heel veel informatie uit kunt halen. Stel doelen in en kijk of deze gehaald worden. Analyseer waarom wel of niet en optimaliseer de website daarna om de bezoekers daar te krijgen, waar je ze wilt hebben.
Nieuwe content op de website
Als de website eenmaal staat is het goed om regelmatig nieuwe content toe te voegen. Voor het ene bedrijf zal dat makkelijker zijn als voor het andere, maar voor iedere branche is wel iets te bedenken. Met nieuwe content laat je aan de bezoeker van de website zien dat je er nog steeds bent. Dat je in beweging bent. Dat er wat gebeurt in jouw bedrijf. Maar niet alleen de bezoeker ziet dat. Ook Google ziet het en Google vindt het erg fijn als er nieuwe dingen op de site komen. Google waardeert jouw site daardoor hoger. Raak je de website niet meer aan, nadat hij gemaakt is, dan zal je na verloop van tijd lager in de rangorde dalen. Zorg ook dat de content die je schrijft Google proof is. Dus netjes een kopje en een paragraaf, nog een kop, nog een paragraaf etc. En schrijf voldoende tekst. Beter een flinke tekst dan één of twee zinnetjes.
Conclusie:
Een moderne website is responsive, gebruikt in de code geen tabellen en is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Er is connectie met Social Media en de website laadt snel. Aan de achterkant worden de resultaten geanalyseerd en de website geoptimaliseerd. Er wordt regelmatig nieuwe content geplaatst.
Kun je op één van de volgende vragen “Ja” antwoorden, dan is er directe actie vereist:
- mijn website is niet responsive
- mijn website gebruikt tabellen in de code
- ik optimaliseer mijn website niet voor zoekmachines
- ik doe met mijn bedrijf niets op Social Media
- ik weet niet wat bezoekers op mijn website doen
- ik zet nooit iets nieuws op de website
Flash3000 Productions helpt
We begrijpen dat u wel inziet dat er iets aan uw website moet gebeuren, maar dat uw prioriteiten bij andere zaken liggen. Laat ons uw website aanpassen. Met meer dan 15 jaar online ervaring hebben we de kennis om uw website optimaal te laten functioneren met de huidige standaarden. Bel ons op 0172 534 564 of mail ons op info@flash3000.nl dan is uw website snel weer up-to-date.