dos-donts-html-links-768x403

Do’s en don’ts html links

door

in

Do’s en don’ts html links

Op iedere website staan een heleboel linkjes. Linkjes brengen je verder en dieper op een website. Wat kan je nu allemaal doen met een linkje. Hoe moet een link er uit zien. Hoe moet hij opgebouwd worden en welke soorten links zijn er?

Laat zien dat het een link is

Als je een linkje in een tekst gebruikt, laat dan ook duidelijk zien dat het een link is. Geef hem een andere kleur. Niet een minimum verschil met de rest van de tekst, maar laat hem er duidelijk uitspringen. Gebruik je een basiskleur en een steunkleur in je design, gebruik dan de steunkleur. Het liefst ook een kleur met een scherp contrast op de achtergrond. Als je een lijntje onder je link weergeeft is het voor iedereen overduidelijk dat erop geklikt kan worden. Verder kunt je er ook een toevoeging aan geven. Een veel gebruikte vorm zijn de drie puntjes (…) achter een link. Ook tekens als (») of (>>) maken het extra duidelijk, dat als je op de link klikt dat je ergens naar toe gaat.

html-link

Wat moet een link doen

Een link moet doen wat iemand die er op klikt verwacht. Als de tekst over een bepaald onderwerp gaat en degene die klikt, met de link verwacht om meer uitleg te krijgen over een bepaald gedeelte van dat onderwerp, dan moet de achterliggende pagina ook wel daadwerkelijk de uitleg bevatten. Krijgt de bezoeker bij het klikken niet wat hij verwacht, dan is de kans groot dat hij de website verlaat.

Veelgemaakte link fouten

Gebruik voor een link altijd een omschrijvende zin. Gebruik niet de veel gemaakte fouten als “klik hier” of “lees verder”. Dat kan van alles zijn en betekenen. Omschrijf met de link waar je naar toe gaat. “lees meer over behandeling X” of “hier worden de voordelen van product Y samengevat” laten geen twijfel bestaan over wat je krijgt als je klikt. Ook Google vindt dat fijn. Zo weet ook Google waar het linkje over gaat en kan zo de gehele website makkelijker indexeren.

Dode linkjes zijn ook taboe. Dode linkjes zijn linkjes die nergens naar toe gaan. De pagina waar ze naar verwijzen bestaat niet meer of er zit een fout in de link, waardoor hij niet de beoogde pagina bereikt. Dode links geven heel snel een negatief gevoel voor de bezoeker en ook Google telt dode links zwaar mee in de ranking. Er zijn online voldoende dode link checkers. Een bekende is www.brokenlinkcheck.com.

Zorg in ieder geval voor goede 404 pagina, die geserveerd wordt als een pagina niet kan worden gevonden. Geef op die pagina linkjes naar de homepage, andere hoofdpagina’s op site, sowieso een zoekvenster en wellicht ook een sitemap. Zo raak je de bezoeker wellicht toch niet kwijt.

Interne en externe links

Linkjes kunnen verwijzen naar een andere pagina op dezelfde website. Dan heet het een interne link. Een goede interne linkstructuur is belangrijk. Zo leidt je de bezoeker gemakkelijker door de website. Lees ook “Interne links, waarom zijn ze zo belangrijk“. Ook Google houdt van interne links. Zo kan Google gemakkelijker zien welke pagina’s belangrijkers zijn op een website.
Externe links verwijzen naar een andere pagina. Probeer het aantal externe links op een website altijd zo laag mogelijk te houden. Geef aan een externe link ook altijd “rel=nofollow” in de link tag mee. Zo geef je aan Google aan, dat deze link niet moet worden meegenomen in de indexering.

Wat moet je nooit vergeten bij een link

Gebruik in de link tag ook altijd een title tag. Maak de title tag ook beschrijvend. Over de waarde van title tags voor zoekmachines is veel discussie. Baat het niet, het schaad in ieder geval zeker niet.

Conclusie: wees zorgvuldig en duidelijk

Laat duidelijk zien dat je op een linkje kan klikken door kleurgebruik en onderstreping. Maak de link omschrijvend en check of de link ook echt werkt. Voorkom fouten en zorg dat je linkje ook technisch goed staat. Zo scoor je bij je bezoekers en ook bij Google!