Veranderingen in SEO
Zoekmachine-optimalisatie is veranderd. Was het vroeger voldoende om de html code op orde te hebben en heel veel backlinks te hebben, worden er vandaag de dag andere eisen gesteld aan het verkrijgen van een hoge positie in de zoekmachine. Hieronder een aantal nieuwerwetse en zwaarwegende rankingfactoren in het magische algoritme van Google.
Mobile first
Bij het bepalen van de ranking ligt de focus van Google op de mobiele versie van jouw website. Dat komt omdat de gebruiker van de zoekmachine steeds meer zoekt via tablet en smartphone. Sterker nog, er worden nu meer mobiele zoekopdrachten gedaan dan zoekopdrachten op desktops. Logisch dat Google de focus op mobiel zet. Zorg er dus voor dat jouw website een mobiele versie heeft en responsive is.
Beveiligde verbinding https
Veiligheid wordt een steeds belangrijker issue voor Google. Als je geen beveiligde verbinding gebruikt, komt er een melding in de browser dat er geen beveiligde verbinding gebruikt wordt. Met een ssl certificaat zet je http om naar https en worden alle gegevens versleuteld verstuurd. Hierdoor is het voor derden veel moeilijker om de verstuurde gegevens te achterhalen. Een ssl certificaat kan je gratis verkrijgen bij Let’s Encrypt. Lees ook onze blog “Google verplicht websites beveiligde verbinding”
Laadsnelheid
Google zet hoog in op de laadsnelheid van een website. Vooral op de mobiele versie van de website. Websites met een korte laadtijd krijgen een hogere ranking in de zoekresultaten. Door de afnemende interesse en het geduld van de bezoeker is een snelle laadtijd extra gewenst. De bezoeker tevreden en Google ook tevreden. Twee vliegen in één klap dus. Optimalisatie van plaatjes en het cachen van onderdelen van de website kunnen de laadsnelheid flink bevorderen.
Gebruikerservaring
De gebruikerservaring (user experience) weegt ook zwaar. Krijgt de bezoeker bij jou, waar hij voor komt. Krijgt hij een goede gebruikerservaring. Als je op jouw website komt, zie je dan gelijk waar de website over gaat? Wat er te halen valt? Krijgt de bezoeker antwoord op vragen. Is alle content goed toegankelijk?
Een belangrijke factor in de gebruikerservaring is ook de gemiddelde bezoektijd van de website. Hoe lang blijft men op jouw website. Niet alleen voor Google, maar ook voor jezelf een goede graadmeter hoe interessant jouw website is. Of je wel datgene aanbiedt wat de bezoeker verwacht en interesseert.
Content Marketing en nieuwe content
De pagina optimaliseren voor één of enkele woorden is passé. Het gaat nu om de kwaliteit van de gehele website en het bieden van kwalitatieve content. Content is King. Zorg dus voor voldoende tekst en vooral voor kwalitatieve tekst. Google ziet de context van de tekst en kan bepalen of er echt waardevolle inhoud is. Of de bezoeker hier kan vinden wat hij verwacht te zoeken.
Lange pagina’s waar veel informatie over een onderwerp gegeven worden, doe het vaak erg goed in de zoekresultaten. Ga nu niet kost wat het kost superlange teksten schrijven. Maar even kritische naar de tekst kijken en hier en daar wat uitvoeriger beschrijven of verduidelijken kan zeker geen kwaad. Content verouderd ook snel. Met een korte check heb je je tekst weer up-to-date. Fijn voor de bezoeker en ook voor Google.
Nieuwe content is ook belangrijk. Als je regelmatig nieuwe content toevoegt, ziet Google dat er wat op de site gebeurd. Hij wordt goed bijgehouden, hij is actueel. Dat wordt beloond met een hogere ranking. Er zijn genoeg mogelijkheden om steeds nieuwe content toe te voegen. Denk aan nieuwsberichten, foto’s of de blog die je nu aan het lezen bent.
Conclusie: kwaliteit, veilig, snel en mobile-first
Google dwingt ons in bepaalde richtingen. Dat doen ze aan de hand van hun ervaringen. Ze sturen ons bij om zo zelf de beste zoekresultaten te kunnen blijven leveren.
Belangrijke hedendaagse punten voor een hoge ranking in de zoekmachine’s zijn een https verbinding, een zo snel mogelijke laadtijd en een website die opbouwt is vanuit de mobile-first gedachte. Daarnaast zijn kwalitatieve content en nieuwe content belangrijk.
SEO-hulp nodig bij jouw website? We helpen je graag!
Bel 0172 53 45 64 en pak de kans om ook jouw website hoger te laten scoren in Google.