Deze fouten in je LinkedIn profiel heb jij niet gemaakt, toch..?
Tegenwoordig is LinkedIn vaak de eerste indruk die een werkgever of zakenpartner van je krijgt. Het is dus belangrijk dat je een goede indruk maakt en de basis op LinkedIn in ieder geval goed staat.
Hieronder een aantal veelgemaakte fouten, die je eenvoudig kunt voorkomen.
Gebruik een representatieve foto
Neem een recente, goed gelijkende foto en plaats die bij je profiel. Te vaak zien we foto’s waar meerdere mensen op staan. Het is dan voor de bezoeker maar raden wie je bent. Ook geen foto’s waar andere mensen met half afgesneden gezicht op staan. Tenenkrommend zijn de profielfoto’s waar je in je trouwjurk op staat. Ook vakantiekiekjes, waar je lekker bruin bent, maar vaak veel te bloot aangekleed bent, kunnen echt niet.
Natuurlijk ben je trots op je pasgeboren baby, maar foto’s van jou en je kind horen niet thuis op LinkedIn. Daar zijn andere Social Media voor, zoals Facebook.
Gebruik dus een rustige representatieve foto, waar je alleen op staat. Liefst ook met een rustige achtergrond. Zwart/wit of kleur maakt niet zo veel, alhoewel kleur wel vaak frisser over komt. Een foto waar je zelfverzekerd en betrouwbaar overkomt is natuurlijk het beste. Geen overdreven uitdagende of juist slonzige look.
Pas je kleding ook aan, aan de functie die je bekleed. Werk je op kantoor zorg dan voor een foto in pak. Is de dresscode casual, pas je kleding dan aan.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging
Het is je waarschijnlijk wel eens overkomen. Je wordt werkeloos, om welke reden dan ook. Tijd dus om op je LinkedIn profiel aan te geven dat je een nieuwe baan zoekt. Vaak zie je dan “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” verschijnen. Een uitdaging als wat? Als putjesschepper? Als piloot? Als postzegelverzamelaar? Niemand weet wat je wilt, waar je naar op zoek bent. Recruiters en toekomstige werkgevers kunnen je niet vinden als ze zoeken naar een specifieke term of beroep.
Het is dus zaak om duidelijk aan te geven waar je naar op zoek bent. Geef een duidelijke omschrijving wat je wilt. “Ik zoek een baan als administratief medewerker in de bloemenbranche”. “Op zoek naar een baan als autoverkoper” is al veel duidelijker.
Nog beter is om in de headline een korte omschrijving van jezelf te geven. Vertel iets positiefs over jezelf. “Ervaren sales manager zoekt functie in media bedrijf”. “Reisadviseur met 15+ jaar ervaring zoekt baan in reisbureau”.
Als je in het midden van het land woont, wil je waarschijnlijk geen baan in Groningen of Limburg. Geef dat aan. Laat weten in welke omgeving je de baan zoekt. “Vertegenwoordiger met vaste klantenkring zoek baan in speelgoedbranche in Utrecht e.o.”. “Jonge filiaalmanager zoekt baan in drogisterij in de Randstad”.
Zo ziet iedereen waar je naar op zoek bent. Een grote kans dat iemand in je netwerk je verder kan helpen.
Taalvouten
Een LinkedIn profiel heeft best veel overeenkomsten met een ouderwetse sollicitatiebrief. Het is vaak de eerste indruk die een toekomstige werkgever, klant, recruiter, leverancier van je krijgt. Net als bij een sollicitatiebrief volgt er een beoordeling. Die is gebaseerd op hoe jouw LinkedIn profiel er uit ziet. De foto, jouw huidige postie, jouw werkervaring en het taalgebruik.
Taalfouten (inderdaad niet taalvouten) geven een slordige indruk. De bezoeker van jouw profiel krijgt direct de indruk dat je taaltechnisch wellicht minder onderlegd bent. Of dat je niet secuur werkt. De kans is groot dat diegene jouw profiel weer snel verlaat en dat wil je niet.
Zorg er daarom voor dat alle tekst die je op jouw profiel hebt staan geen fouten bevat. Gebruik korte en duidelijke zinnen, dat leest fijn. Lees alles nog één of twee keer rustig door of laat desnoods iemand anders er ook nog eens naar kijken. Je kunt maar één keer die eerste indruk maken en taalfouten zijn onwenselijk en onnodig.
Niets doen met je profiel
Wees actief met jouw profiel bezig. Voeg steeds nieuwe connecties toe, mensen waar je mee gewerkt hebt of daadwerkelijk zaken mee gedaan hebt. Je weet maar nooit waar het goed voor is. Jouw nieuwe connecties hebben ook allemaal connecties en daar zou wel eens iemand bij kunnen zitten, die in de toekomst heel veel voor jou kan betekenen. Zodra je met een nieuw iemand connected bent, verschijnt dat in het overzicht van LinkedIn. Andere mensen zien dat je jouw netwerk uitbouwt. Dat je actief bezig bent. Grote kans dat jouw profiel ook door andere mensen wordt bezocht, die iets voor je kunnen betekenen.
Samenvatting
Besteedt dus zorg aan de tekst en de plaatjes op jouw profiel. Check, dubbelcheck en corrigeer waar nodig. Wees duidelijk in wat je wilt en wat je bedoelt. En wees actief.
Maar goed, deze fouten in je LinkedIn profiel heb jij niet gemaakt, toch..?