5 manieren om de tekst van de website hoog te laten scoren in Google
Iedereen wil met zijn website hoog in de zoekresultaten van Google komen. Google kijkt naar de tekst op de website en beoordeelt deze.
Het is dus zaak om de tekst op orde te hebben.
Onderstaand vijf tips die de leesbaarheid van de website sterk verbeteren.
1. Schrijf niet voor Google
Het is verleidelijk om de tekst zo te schrijven dat het waarschijnlijk is dat de pagina goed scoort in Google. Extra vaak het woord of de zin laten vallen, waar de pagina over gaat. Doe het niet! De algoritmes van Google zijn zo geavanceerd dat ze dit kunnen zien. En dat levert direct strafpunten op wat resulteert in een lagere plaats in de zoekresultaten.
Een beetje aandikken mag uiteraard wel en is zelfs goed. Je wilt toch dat jouw pagina hoog scoort op een bepaald onderwerp. Laat het woord of de woordengroep, die voor jou belangrijk is, een paar keer terug komen in de tekst en in de koppen. En schrijf ook vooral leesbaar. Dat is overzichtelijk voor Google, maar nog veel meer voor de bezoeker van de website. Die wil je immers overtuigen met jouw informatie, diensten of producten.
2. Gebruik niet te weinig tekst
De Google spider komt langs op de website en indexeert alle pagina’s. Om te zien waar een pagina over gaat, baseert hij zich hoofdzakelijk op de tekst, de titel van de pagina en de meta-omschrijving van de pagina. Google kan nauwelijks plaatjes lezen, dus daarom is de tekst zo belangrijk.
Gebruik daarom vooral niet te weinig tekst. Een paar zinnen zijn echt niet voldoende. Beter te veel, dan te weinig tekst. Een flinke tekst wordt wellicht niet door iedereen gelezen, maar is voor de indexering in de zoekresultaten van belang.
3. Opbouw tekst in paragrafen
Gebruik in de opbouw van de tekst koppen en paragrafen. Steeds eerst de kop en daaronder een stukje tekst, wat betrekking heeft op die kop.
Er zijn 6 verschillende koppen, in het engels headings genoemd. H1 t/m H6. De H1 kop is de belangrijkste kop, waar het meeste waarde aan wordt gehecht door Google. Daarna volgt H2 en zo verder tot H6.
In de praktijk zal je vaak alleen een H1, H2 en eventueel H3 en H4 gebruiken.
Buiten dat Google de pagina zo veel beter kan lezen is het voor de bezoeker van je website ook veel overzichtelijker. Zorg dus voor een goede duidelijke structuur met relevante koppen en daaronder een verklarende tekst, net zoals hoe deze pagina, die je nu leest, is opgebouwd.
4 Kopieer geen tekst
Het kopiëren van teksten van andere websites is verleidelijk en bespaard een hoop tijd. Toch is dit zeer onwenselijk. Google ziet dat de tekst gekopieerd is en geeft de pagina daarom een wezenlijk lagere beoordeling wat resulteert in een lage plaats in de zoekresultaten.
Schijf altijd eigen tekst. Dat maakt jouw website uniek. En je kunt precies dat vertellen wat van belang is voor jouw website. Het leest prettig voor de website-bezoeker en bovenal scoort het goed in Google.
5. Interne links
Als laatste tip, gebruik interne links. Link dus bepaalde woorden of zinnen naar andere gedeeltes van de website. Een standaard voorbeeld is dat er in het zinnetje “neem contact met ons op”, het woord “contact” gelinkt wordt naar de contactpagina van de website. Maar je kunt ook denken aan de uitleg van een bepaald woord, waarbij op de pagina, waarnaar gelinkt wordt meer informatie te vinden is.
Een goede interne linkstructuur maakt dat bepaalde relevante pagina’s voor de bezoeker makkelijker te bereiken zijn. Ook Google houdt van een goede interne linkstructuur. De website is daardoor namelijk makkelijker te indexeren.
Probeer een linkje ook altijd een relevante tekst mee te geven. Dus niet “klik hier”. Dan weet Google niet wat de bedoeling van het linkje is. Geef een relevant woord of een relevante zin op, bijvoorbeeld “neem contact op via het contactformulier” of “meer informatie over behandeling X”. Lees ook onze blog over interne links.
Samenvatting
Besteed aandacht aan de tekst op de website. Zorg voor een goede structuur met koppen en paragrafen. Schrijf zelf teksten en kopieer niets van andere websites. Optimaliseer de tekst voor het onderwerp van de webpagina, maar overdrijf het niet. De extra tijd die je stopt in het maken van teksten betaald zich terug in de positie in de zoekresultaten.