Fotos-van-mensen-effectief-gebruiken-op-je-website-768x403

Foto’s van mensen effectief gebruiken op je website

door

in

Foto’s van mensen effectief gebruiken op je website

Foto’s van mensen kunnen effectief gebruikt worden op je website. Soms geven ze net die extra lading, die je nodig hebt om het beoogde doel te bereiken. Ze zijn daarom hartstikke handig om iets te benadrukken, om een bepaald gevoel uit te stralen, om een resultaat te laten zien. In deze blog een aantal opties waarvoor je foto’s van mensen effectief kunt inzetten:

Kennis uitstralen

Mensen in witte jassen met een bril wekken bij ons een gevoel van kennis op. Als ze er serieus of tevreden bij kijken terwijl ze bezig zijn om jouw product te maken of te testen kan dit door de bezoeker van jouw website worden gezien als een meerwaarde. Deze geleerde persoon in witte jas schept een associatie van kennis. Hij zal het wel weten, dus dan zal het wel goed zijn. Bijvoorbeeld wasmiddelen maken hier veel gebruik van. Er zijn door de wetenschappers weer een paar mega pearls aan het wasmiddel toegevoegd en daarmee wordt het nog schoner en is het nog beter voor het milieu.

sun-experts

Een (kijk)richting aangeven

Als je een foto van een persoon gebruikt die in een bepaalde richting kijkt, dan volgt de bezoeker van jouw website automatisch die kijkrichting. Als de persoon dus naar rechts kijkt, kijkt jouw bezoeker ook naar rechts op de website. Zo krijgt de rechterkant van de website extra aandacht. Nog sterker is het als de persoon op de foto naar een plek op de site wijst met zijn hand en vingers. Dan wordt de bezoeker van de website bijna gedwongen om te kijken waar naast gewezen worden. Met name websites waar conversie belangrijk is maken gebruik van deze foto’s.

Voor en Na foto’s

Foto’s van personen voor een bepaalde behandeling en na een bepaalde behandeling lenen zich heel goed om snel het resultaat te laten zien. Er hoeft niets gelezen te worden, het is gelijk visueel duidelijk wat je krijgt als je het product gebruikt. Vaak kijkt de persoon vóór de behandeling ook ingetogen of zelfs verdrietig. Na de behandeling is de persoon vaak blij en vol met energie. Deze foto’s worden onder andere vaak gebruikt bij websites voor cosmetische producten.

voor-na

Een (positieve) situatie weergeven

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Daarom worden er op websites ook vaak personen getoond in een bepaalde situatie. Die situatie geeft weer waar het bedrijf voor staat. De persoon past net de bril en kijkt blij. Het koppel tekent net de hypotheekakte en worden gefeliciteerd. Zo kan met een foto de nadruk worden gelegd op een bepaalde handeling, een resultaat of de voordelen van iets. In de onderstaande voorbeeldfoto zit de opa in zijn rolstoel en geniet van zijn kleinkinderen, vrijheid en mobiliteit. De foto laat overduidelijk zien wat deze scootmobiel te weeg brengt.

opa-geniet

Contactpersonen weergeven

Mensen weten graag met wie ze te maken hebben in een organisatie. Daarom zou je er voor kunnen kiezen om bij de contactinformatie foto’s van de betreffende contactpersonen weer te kunnen geven. Dit staat professioneel en geeft ook vertrouwen. Maak geen werkfoto van achter het bureau, maar besteed tijd aan het maken van een goede foto. Zorg voor een foto met een rustige (uniforme) achtergrond, waarbij de persoon er representatief uit ziet, al dan niet met bedrijfskleding aan.

contactpersonen

Instructies

Foto’s of filmpjes van personen kunnen ook heel goed gebruikt worden om uit te leggen hoe iets werkt. Als de persoon stap voor stap iets uitpakt of in elkaar zet, kan de website-bezoeker zo heel duidelijk de instructies volgen om hetzelfde resultaat te bereiken.

Emotie

Om in te spelen op een bepaald gevoel van de bezoeker kunnen er ook foto’s van personen gebruikt worden die een bepaalde emotie versterken. Bij sterkte emoties, zoals liefde, boosheid en verdriet werkt dit het beste. Is het van belang om medeleven te verkrijgen, dan werken plaatjes met treurende, verdrietige mensen. Wil je warmte en geborgenheid uitstralen, dan werken foto’s van kinderen die knuffelen bij hun moeder, of een koppel wat op de bank in hun nieuwe huis zit. Soms kan je ook expres inspelen op een bepaalde negatieve emotie door met een foto van een persoon aan te geven wat je krijgt als je het product niet gebruikt. De emotie die op de foto staat wil niemand, dus gaat men sneller over tot aankoop of actie.  Op bepaalde dagen in het jaar wordt er vaak extra gewerkt met foto’s die emoties opwekken, zoals bijvoorbeeld Valentijnsdag, Sinterklaas of Kerst. Door de onderstaande foto willen we allemaal onze partner wel verrassen met chocolade, toch?

chocolade-romantiek

Influencers

Influencers zijn mensen die een rolmodel voor veel (vaak jonge) mensen zijn. Ze hebben veel volgers op social media kanalen en ze hebben veel invloed op hun volgers. Geven zij aan dat een bepaald artikel de moeite waard is om te proberen, dan reageert een groot gedeelte van de volgers daar gelijk op. De macht en kracht van influencers is niet te onderschatten. Krijg je een influencer zo ver dat je een foto van hem of haar op jouw website mag zetten, dan roept dat een positieve emotie op. Bezoekers zullen je eerder serieus nemen, positieve eigenschappen aan je bedrijf toekennen en tot aankoop of actie overgaan.

Webwinkel

In een webwinkel wordt vaak heel veel gebruik gemaakt van foto’s van personen. De modellen hebben de kleding of schoenen aan en laten zo de pasvorm zien. Artikelen die op een foto gedragen worden door mensen worden beter verkocht dan artikelen die los op een foto’s staan.

Referenties

Referenties kunnen extra waarde krijgen door het toevoegen van een foto. De referentie komt hierdoor geloofwaardiger en krachtiger over. Foto’s van echte mensen in hun eigen omgeving werken het best. Gebruik niet van die standaard gelikte stockfoto’s. Deze werken juist averechts en zorgen er voor dat je juist ongeloofwaardig over komt.

Personen op een website

Aan representatieve, verzorgde, aantrekkelijke personen worden positievere eigenschappen toebedacht als aan onverzorgde, minder aantrekkelijke personen. Onderzoek heeft aangetoond dat websites met plaatjes van aantrekkelijkere personen positiever geoordeeld worden. Websites met foto’s van personen geven bij de bezoeker eerder een vertrouwd gevoel, dan websites zonder foto’s van personen.

Conclusie

Foto’s van personen kunnen op een website effectief bijdragen aan meer vertrouwen in het bedrijf. Door de foto’s kan de kennis van het bedrijf benadrukt worden. Ook kan in één oogopslag de werking, pasvorm of het resultaat getoond worden. Extra aandacht op een element van de website leg je door een persoon op een foto in die richting te laten kijken of wijzen. Foto’s van influencers, bekende personen en representatieve/ aantrekkelijke personen hebben een positieve werking. Echte foto’s bij referenties komen geloofwaardig over. Stockfoto’s bij referenties bereiken juist het tegenovergestelde effect. Gebruik foto’s van personen dus zodra het kan en doe er je voordeel mee.

mensen-768x275