verleid-klanten-tot-een-extra-aankoop-in-je-webshop-768x403

Hoe kan je klanten meer laten bestellen in je webshop

door

in

Hoe kan je klanten meer laten bestellen in je webshop

Je wilt het liefst dat bezoekers van jouw webshop iets kopen. Als ze al een artikel in het winkelmandje gedaan hebben, dan wil je dat ze nog meer kopen. Daar gaat deze blog over. Er zijn een aantal trucjes waarmee je de kans op een extra aankoop vergroot. Onderstaand een aantal mogelijkheden die apart of tegelijk gebruikt kunnen worden:

Gratis levering boven bepaald bedrag

Bezoekers van een webshop houden niet van verzendkosten. Het liefst willen ze geen verzendkosten betalen voor hun bestelling.  Daar kan je op inspelen. Als het orderbedrag onder het bedrag voor gratis levering is, kan je een opvallende melding boven de winkelwagen zetten, waarin je het bedrag aangeeft dat nog nodig is voor gratis verzending. Een voorbeeld:
Profiteer van gratis levering wanneer je 8,45 euro extra uitgeeft
Het lijkt dan dat de klant maar 8,45 euro extra moet kopen om gratis verzending te bereiken, maar in werkelijkheid koopt de klant een duurder artikel.

Korting bij afname meerdere artikelen

Korting is ook een magisch woord waar veel mensen gevoelig voor zijn. Als er een bepaald artikel gekocht wordt kan je een melding geven in het winkelmandje of gelijk al bij het artikel dat er een bepaalde korting is bij afname van meerdere dezelfde producten.

Liefdadigheid

Hierbij wordt ingespeeld op de emotie van de klant. Bij aankoop van een artikel wordt er iets goeds gedaan. Des te meer er gekocht wordt, des te meer goeds er gedaan wordt. Bijvoorbeeld “Voor iedere verkocht artikel X planten we een boom” of “Voor ieder verkocht artikel Y doneren we een steen voor een weeshuis”. Voor bezoekers die hier gevoelig voor zijn kan dit leiden tot extra aankoop.

Soortgelijke artikelen

Als bezoekers een artikel in de webshop kopen is het aannemelijk dat ze ook geïnteresseerd zouden kunnen zijn in soortgelijk artikelen. Daar kan je op in spelen door bij het artikel of in de winkelmand soortgelijke artikelen te laten tonen. Vaak zie je er dan een zin boven staan, zoals bijvoorbeeld “Anderen kochten ook” of “Mensen die dit artikel kochten waren ook geïnteresseerd in”.

Complementaire artikelen

Complementaire artikelen zijn artikelen die bij elkaar horen. Als het ene artikel gekocht wordt mag je verwachten dat de klant ook geïnteresseerd is in het artikel wat er bij hoort. Of wat je nodig hebt om het te laten werken. Denk aan een tandenborstel en tandpasta of een computer en beveiligingssoftware. Als je deze producten bij het artikel of in de winkelmand laat zien, is de kans dat deze complementaire artikelen gekocht worden aanwezig.

Gepersonaliseerde artikelen

Mensen zijn gevoelig voor een persoonlijke benadering. Als een klant ingelogd is op de website weet je een aantal dingen van hem. Naam, adres, vorige aankopen, wanneer hij meestal koopt (in de morgen/middag/avond, doordeweeks of juist in het weekend), interesses, surf- en zoekgedrag etc etc. Zo kan je een heel klantenprofiel van iemand samenstellen en daarmee kan je hem een gepersonaliseerde aanbieding doen. Voorbeeld: “Welkom terug Jan, we hebben het volgende artikel voor jou geselecteerd”. Jan voelt zich bijzonder en vindt de persoonlijke benadering fijn. Doordat het artikel geselecteerd is op basis van het klantenprofiel is de kans dat hij dit artikel ook daadwerkelijk gaat aanschaffen groter.

Koophoekje

Mensen zijn gevoelig voor koopjes, ze willen niet te veel geld uit geven. Als ze iets goedkoop kunnen kopen, wekt dat vaak interesse. Hier kan je op inspelen door een apart tabje aan te maken met een koophoekje. Zorg dat de kleur van het tabje net iets anders is als de rest zodat hij opvalt. Ook zou je in de winkelwagen een melding op kunnen nemen: “Heeft u al in onze koopjeshoek rondgesnuffeld?”

verleid-klanten-tot-een-extra-aankoop-in-je-webshop

Spaarsystemen

Spaarsystemen werden jaren geleden online geïntroduceerd en waren toen erg populair. Het idee is dat je bij iedere aankoop “gratis” een aantal punten krijgt. Die punten hebben vaak korte, pakkende namen, zoals Chippies of Tops. Bij het bereiken van een bepaald aantal punten krijgt men korting of kunnen de punten ingeruild worden tegen een artikel. Hoewel de punten helemaal niet gratis zijn, de prijs wordt immers verhoogd om de aanbieding te kunnen betalen, zijn mensen toch gevoelig voor spaarsystemen. Als je bij een product het aantal punten toont wat je er bij krijgt, dan kan dit positief op het koopgedrag werken. Het bekendste spaarsysteem is Airmiles wat in zijn hoogtijdagen heel populair was.

Exclusieve artikelen

Het woord “exclusief” triggert mensen. Ze willen graag iets bijzonders. Iets wat niet veel mensen hebben. En ze zijn er vaak bereid voor de portemonnee te trekken. Hier kan je handig op inspelen door een aantal producten alleen aan te bieden voor vaste (ingelogde) klanten of voor leden. De ingelogde leden voelen zich bevoorrecht en zullen daardoor eerder tot aankoop overgaan. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan om de exclusieve artikelen ook aan niet leden te tonen. Die moeten dan eerst een account aanmaken voor dat ze het artikel kunnen kopen.

Prijsgegarandeerde artikelen

Als je in de webshop een bepaalde garantie geeft kan dat ook als aankooptrigger werken. Als je bijvoorbeeld claimt dat je “gegarandeerd de goedkoopste” bent, dan  geef je een prijsgarantie. Bezoekers hoeven niet verder te zoeken, want jij bent de goedkoopste. Hierdoor kunnen ze eerder tot (extra) aankoop over gaan.