Tips om je website op te schonen
Eens in de zoveel tijd is het goed om je website op te schonen. En dan bedoelen we een grondige schoonmaak. Net zoals je in je huis eens per jaar echt goed schoonmaakt en in alle hoeken en kieren komt, zo is het ook goed om dat voor je website te doen. Daarna is de website weer helemaal actueel en up-to-date. Wel zo fijn voor de bezoeker. Maar ook voor Google en voor jezelf. Onderstaand een aantal tips voor een grondige schoonmaak:
Check je nieuwsberichten/blogs
Als je regelmatig nieuwsberichten en/of blogs op de website zet, ben je goed bezig. De bezoekers van jouw website krijgen steeds nieuwe informatie voorgeschoteld. En ook Google ziet dat er regelmatig content aan de website toegevoegd wordt en houdt jouw website hoog in de zoekresultaten. Dat is natuurlijk prima, maar in de loop der tijd wordt de informatie die in bepaalde nieuwsitems staat, achterhaalt. Met nieuwe technieken, nieuwe mogelijkheden of wellicht bestaat de service, waar je het toen over had, niet eens meer. Scan daarom eens in de zoveel tijd eens je nieuwsberichten en je blogs. Zijn de klanten, waar je het toen over had, nog steeds jouw klanten? Zijn sommige nieuwsitems nu niet meer actueel en kunnen ze beter van de website verwijderd worden?
Zie het ook als een kans. Je kunt blogs bijwerken, actualiseren zodat ze weer helemaal van deze tijd. Zo heb je met minimale inspanning weer een nieuw blogartikel wat helemaal up-to-date is.
Dode links verwijderen
Een dode link is een link die nergens naar verwijst. Het bestand of de pagina, waar de link naar verwijst bestaat niet meer of heeft nooit bestaan. Als een bezoeker van jouw website op een dode link klikt, geeft dat geen goede indruk. De bezoeker verwacht iets, maar krijgt dat niet. Dat staat slordig. Ook bij Google scoor je geen punten met dode links. Sterker nog, Google ziet dode links al snel als bewijs dat er aan de site geen onderhoud wordt gepleegd en zal de website lager beoordelen. En dus lager in de zoekresultaten weergeven. Dat wil je natuurlijk niet, dus check regelmatig of er op jouw website dode links staan.
Er zijn een aantal gratis online dode link checkers, waaronder https://validator.w3.org/checklink en http://www.deadlinkchecker.com/website-dead-link-checker.asp
Check de performance van je pagina’s
Kijk eens in de zoveel tijd ook kritisch naar de prestatie van de pagina’s op je website. Met statistiekprogramma’s als Google Analytics krijg je zeer waardevolle informatie over de prestaties van de pagina’s. Hoe vaak worden ze bezocht en hoe lang blijven bezoekers op een specifieke pagina. Klopt dat wel met je verwachtingen? Kan je achterhalen waarom bepaalde pagina’s zo slecht of kort bezocht worden? Heeft dat met de informatie te maken die er op staat en bezoekers kennelijk niet aanspreekt. Of heeft het met de snelheid van de pagina te maken? Staat je pagina soms vol met zware plaatjes? Is de routing van je website wel in orde? Probeer objectief te analyseren en pas daar waar mogelijk de pagina’s aan. Verwijder overbodige pagina’s en maak andere pagina’s sneller en voorzie ze van duidelijke informatie. Vergelijk de resultaten na een bepaalde periode met de vorige resultaten. Blijf kritisch en probeer steeds verbeteringen aan te brengen.
WordPress updaten
Deze tip geldt alleen voor websites die in WordPress gemaakt zijn. Zorg dat alle plugins geupdate zijn. Verwijder de plugins die je niet meer gebruikt. Die nemen onnodig ruimte in beslag en zouden eventueel een ingang kunnen zijn voor hackers. Kijk ook bij de Thema’s. Staan daar thema’s die je niet gebruikt? Gelijk weg halen. Ook deze zijn een potentieel veiligheidsrisico. Voor de snelheid van de website is het ook goed om de database op te schonen. Hier zijn plugins voor beschikbaar die het werk voor je doen. Weg met al die onnodige rommel in een database, zodat hij optimaal kan functioneren.
Is de techniek op orde?
Deze tip is de laatste, maar zeker niet de minst belangrijke. De technieken die op websites gebruikt worden veranderen snel. Net zoals de eisen die aan websites gesteld worden constant veranderen. Het is daarom zaak dat je regelmatig checkt of de techniek nog in orde is. Na drie tot vijf jaar is een website echt toe aan een update.
Een goed voorbeeld is het toenemend aantal apparaten, waarop een website bekeken wordt. De website moet op alle apparaten meeschuiven en optimaal zichtbaar zijn. Responsive zijn dus. Een ander goed voorbeeld is video. De codes om video’s op een website te laten zien, zijn met de komst van Html5 sterkt verbeterd. Zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen. Twijfel je over jouw website en heb je zelf niet genoeg kennis? Richt je dan tot een internet bureau wat wel verstand van zaken heeft.
Conclusie: schoonmaken is van levensbelang voor een website
Het regelmatig schoonmaken van je website is een goede gewoonte. Je doet er jezelf, de bezoeker en Google een groot plezier mee. Je creëert een betere gebruikerservaring, houdt je website actueel, veilig en blijft scoren. Wees kritisch en probeer objectief te blijven. Gebruik de hulpmiddelen die er zijn om de prestaties van jouw website, content en linkjes te testen. Blijf ook up-to-date qua techniek en investeer in je website. Het loont zich.