5 tips om bezoekers langer op je website te houden
Als je een bezoeker op je website krijgt, dan wil je dat hij niet gelijk weer weg gaat. Afhankelijk van wat je met jouw website wilt bereiken, wil je dat de bezoeker even flink rondkijkt. Als je Google Analytics of een ander statistiekprogramma gebruikt, kan je ook precies zien, wat de gemiddelde tijd is, die een bezoeker op jouw website blijft. Vaak is dit ook een indicatie van hoe goed je jouw website hebt ingericht. Hoe interessant jouw website is. Of men daar kan vinden wat men zoekt. Onderstaand een aantal tips om bezoekers langer op de website te houden en ze daar naar toe te leiden, waar jij wilt, dat ze naar toe gaan:
Interne links
Dit zijn linkjes op jouw website die verwijzen naar een ander gedeelte van jouw website. Interne links zijn hartstikke handig. Met een interne links kan je dingen verduidelijken. Je kunt extra informatie geven. Als de bezoeker in het onderwerp geïnteresseerd is, kan hij of zij doorklikken en zo meer over het onderwerp lezen. Er zijn verschillende soorten interne links. Lees ook “Interne links – waarom zijn ze zo belangrijk“. Dit is dus ook een interne link.
Call-to-actions
Plaats knoppen op de website, waar bezoekers op kunnen klikken. Gebruik duidelijke en prikkelende teksten op de knoppen. Hierdoor zijn bezoekers eerder geneigd om door te klikken en de informatie op de volgende pagina te lezen. Denk niet zo zeer aan teksten als “Neem contact met ons op” of “Vul het formulier in”, maar meer richting “Bekijk meer cases” en “Uitgelicht voor u”.
Gerelateerde artikelen
Bied de bezoeker meer informatie aan. Een goede manier hiervoor zijn gerelateerde artikelen. Als bezoekers geïnteresseerd zijn in een bepaald artikel op je website, dan is de kans groot dat ze ook geïnteresseerd zijn in soortgelijke informatie. Laat met tekst en eventueel plaatjes duidelijk zien, waar je naar toe gaat, als je op het gerelateerde artikel klikt. Zo kan de bezoeker goed bepalen of de informatie voor hem van belang is. Nieuwsitems lenen zich goed voor gerelateerde artikelen. Maar ook een blog is zeer geschikt. Kijk maar eens onderaan deze pagina. Dat zijn ook gerelateerde artikelen. De kans is groot dat je straks ook één van de andere blogs gaat lezen.
Zoekfunctie
Een goed werkende zoekfunctie is heel belangrijk. Indien een bezoeker toch niet direct kan vinden wat hij zoekt, dan is hij snel weer van jouw website af. Een duidelijk zoekvenster op een prominente plaats kan dan net het verschil zijn tussen weg gaan en blijven. Zorg dat de zoekresultaten overzichtelijk weergegeven worden. Zo kan je de bezoeker wellicht toch overhalen om te klikken. Lees ook “Wel of geen zoekfunctie op je website“.
Routing van de website
Dit is de belangrijkste tip. Zorg dat de routing van de website in orde is. Ken je bezoeker en weet wat de bezoeker wil. Leid de bezoeker naar die pagina of die informatie, waar jij de bezoeker naar toe wilt hebben. Dit kan je op veel verschillende manieren doen. Lees voor een uitgebreide belichting van dit onderwerp “Routing van je website“. Als de routing op jouw website wordt gevolgd, heb je de website optimaal aangepast. Een optimale bezoektijd voor het doel wat je voor ogen hebt.
Conclusie: geef duidelijke informatie
Er zijn genoeg mogelijkheden om de bezoektijd op je website te vergroten. Met interne links, knoppen en gerelateerde artikelen geef je de bezoeker de mogelijkheid om meer informatie over een voor hen interessant onderwerp te lezen. Zorg voor een duidelijk aanwezige zoekfunctie met heldere zoekresultaten. Als de routing van je website in orde is, heb je veel inzicht in de processen die op jouw website plaats vinden. En bovenal een optimale bezoektijd.