afbeeldingen-optimaliseren-1-768x403

Afbeeldingen optimaliseren: 5 SEO-tips

door

in

Afbeeldingen optimaliseren: 5 SEO-tips

Afbeeldingen beslaan vaak een groot gedeelte van een website. Ze worden gebruikt om dingen te laten zien, uitleg te geven of sfeer te maken. Op zich is daar niets mis mee, maar SEO-technisch zijn afbeeldingen vaak het ondergeschoven kindje. Aan de tekst wordt veel aandacht besteed, maar aan de afbeeldingen niet. Daarmee laat je kansen liggen. Onderstaand vijf tips om de afbeeldingen op jouw website zo optimaal mogelijk weer te geven.

Alt tag

Zoekmachines kunnen plaatjes niet goed lezen en dus niet goed indexeren. Met de zogenaamde alt tekst kan je afbeeldingen een beschrijving mee geven. Dit kan de zoekmachine wel makkelijk indexeren. Zorg dus dat de beschrijving die je meegeeft, goed weergeeft wat er op het plaatje staat.

Bestandsnaam

Zoekmachines kijken ook aan de hand van de bestandsnaam van de foto wat er op staat. Zorg hier dus ook voor een relevante naam. Hernoem het bestand uit je fototoestel van DC2145256.jpg naar amsterdamse_bos.jpg. Als je bij de alt tag nu ook “Amsterdamse bos” hebt gebruikt, dan weet de zoekmachine zeker dat het een foto van het Amsterdamse bos betreft. Als er dus op “Amsterdamse bos” gezocht wordt, dan staat jouw foto bij de zoekresultaten van de afbeeldingen. Des te specifieker de bestandsnaam, des te beter.

Bestandsgrootte

De laadtijd van een website weegt tegenwoordig zwaar voor de positie in de zoekresultaten. Afbeeldingen vragen vaak relatief veel laadtijd. Het is daarom zaak dat de grootte van de afbeeldingen op de website geoptimaliseerd wordt. Dit geldt zowel voor het aantal kilobyte als het aantal pixels. Probeer altijd om een afbeelding zo klein mogelijk te houden. Met een zo laag mogelijk aantal kilobyte. Dus nooit een foto direct uit de camera op de website. Zware foto’s laden langzamer. Dit vindt de gebruiker vervelend, waardoor de kans bestaat dat hij weg gaat. Ook Google houdt niet van lange laadtijden en zal daarom de website lager weergeven in de zoekresultaten.

alstublieft

Maak de foto ook altijd precies op maat hoe hij op de website moet komen. Laadt geen grote foto in en laat dan de html hem kleiner maken. De foto wordt dan weliswaar klein weergegeven op de website, maar de website laadt nog steeds die grote foto in, met een langere laadtijd tot gevolg.

Afbeeldingen-sitemap

Voor SEO is het goed om een sitemap te maken. Dat is een overzicht van alle pagina’s die op de website staan. Er zijn twee verschillende sitemaps, die nog wel eens verwarring opleveren. De eerste sitemap staat op een pagina van jouw website. De bezoeker kan hier in één oogopslag zien wat de structuur van jouw website is en waar hij kan vinden wat hij zoekt. Er is ook een sitemap voor de zoekmachines. Dat bestand wordt opgeslagen in de root van jouw website en heet sitemap.xml. Deze sitemap is speciaal voor de zoekmachines. Hiermee krijgen de zoekmachines een duidelijk inzicht in de structuur van jouw website en zo kunnen ze jouw website makkelijk indexeren. In deze sitemap heb je de mogelijkheid om naast de pagina’s ook informatie over de afbeeldingen op de pagina toe te voegen. Zo vergroot je de kans dat jouw afbeeldingen worden gevonden in de zoekresultaten van Google. Naast het toevoegen van afbeeldingsinformatie aan een bestaande sitemap kan je ook een afzonderlijke sitemap gebruiken voor het vermelden van de afbeeldingen.

Scheiding tekst-afbeeldingen

Gebruik tekst waarvoor het bedoeld is en gebruik afbeeldingen waarvoor het bedoeld is. Maak hier een duidelijke scheidingslijn in. Gebruik dus niet onnodig tekst in afbeeldingen. Dat is onleesbaar voor Google. Gebruik alleen tekst in een afbeelding als het daarvoor bedoeld is, zoals bijvoorbeeld een infographic.