linkedinprofiel

In 10 stappen een effectief LinkedIn profiel

door

in

In 10 stappen een effectief LinkedIn profiel

De tijd dat je een nieuwe baan vindt door een c.v. te sturen of een opdracht binnen haalt door je bedrijf voor te stellen via de fax is al lang achter ons. Tegenwoordig vind je nieuw werk of nieuwe opdrachten onder andere via je LinkedIn profiel. Eigenlijk is jouw profiel je visitekaartje, je online c.v. Het is dus zaak dat je er voor zorgt dat je jouw profiel tiptop in orde hebt. Dat jouw profiel staat als een huis en dat ze niet om jou heen kunnen.

Maar hoe doe je dat nu? De onderstaande 10 stappen zorgen voor een optimaal LinkedIn profiel, een profiel wat scoort.

1. Op wie richt je je, wie is jouw doelgroep?

Probeer je personeelsfunctionarissen naar je profiel te trekken. Of zijn het potentiële klanten of andere contacten? Als je precies weet wie jouw doelgroep is, dan kan je jouw LinkedIn profiel hier perfect op afstemmen.

doelgroep-1

Leef je dus in in jouw doelgroep. Wat zou jij doen als je in hun schoenen staat. Wat zouden jouw wensen zijn. En hoe zou je die gaan verwezenlijken. Welke woorden zouden zij intikken om jou te vinden.

2. Voeg een achtergrondfoto toe

Één foto zegt meer dan 1000 woorden. Gebruik deze mogelijkheid dan ook. Laat iets van je persoonlijkheid zien. Of leg uit wat jouw bedrijf doet en maak een goede eerste indruk. LinkedIn adviseert een plaatje van 1400 x 425 pixels en een maximale bestandsgrootte van 4 MB. Soms kan het ook handig zijn om een tekst in de foto te plaatsen. Stel een vraag die de bezoekers aan het denken zet. Of je telefoonnummer met een telefoonicoontje. Zet jouw bezoekers tot actie aan. Bij jou moeten ze zijn en bij niemand anders.

3. Gebruik een goede profielfoto

Onderzoek wijst uit dat je 14 keer beter gevonden wordt als je een professionele profielfoto gebruikt. Geen profielfoto toevoegen is een gemiste kans. Dus zorg voor een passende profielfoto. Lees ook: Veelgemaakte fouten op LinkedIn. De ideale maat is 400 x 400 pixels en maximale bestandsgrootte van 10 MB. Gebruik in ieder geval geen trouwfoto’s, foto’s met baby’s of foto’s waar je met andere personen opstaan. Een rustige foto schept het meeste vertrouwen en vertrouwen uitstralen, dat is wat je wilt.

4. Gebruik een goede kop

De titel is de perfecte plaats om te laten weten wie je bent en wat je kunt. Schrijf pakkend en gebruik de branche waar je actief in bent. Let ook op belangrijke woorden, waardoor geïnteresseerden jou makkelijk kunnen vinden. Maak het zo makkelijk mogelijk voor ze. Als je je goed hebt ingeleefd in jouw doelgroep, weet je wat ze intikken om jou te vinden. Dat kan je dan gebruiken om jouw profiel panklaar te leggen.

5. Hoe kan er contact met jou worden opgenomen?

Voeg contactgegevens toe. Hoe kunnen potentiële werkgevers of klanten jou bereiken. Voeg zo veel informatie toe als je wilt. Je kunt ook linkjes toevoegen naar jouw blog, portfolio, persoonlijke website of jouw bedrijfswebsite.

6. Laat zien wat je allemaal kan

Laat in een korte en bondige samenvatting zien wat je allemaal kunt. Je hoeft niet alleen tekst te gebruiken. Je kunt ook bestanden, foto’s, links, video’s en presentaties toevoegen. Wees creatief en gebruik deze mogelijkheden om jouw profiel boven de rest uit te laten steken. Zorg dat je opvalt.

7. Wees duidelijk en overzichtelijk

Om jouw ervaring te laten zien, hoef je je niet te beperken tot maximaal twee pagina’s van een c.v. Toch is het belangrijk om bondig en duidelijk te zijn. Gebruik opsommingen om de tekst overzichtelijker te maken. Gebruik de woorden waarop je gevonden wilt worden en zorg er voor dat je tekst staat als een huis. Spellings- of grammaticale fouten zijn onwenselijk en onacceptabel.

8. Gebruik je netwerk

Vertel niet alleen over jezelf, laat anderen dat ook doen! Vraag aanbevelingen (Recommendation) aan.

Netwerk

Aanbevelingen van anderen wegen mee in het oordeel wat iemand over je velt. Als anderen een positieve aanbeveling over jou doen, dan zijn anderen eerder geneigd om die positieve eigenschappen te geloven. Zeker als die andere mensen bekenden zijn.

9. Pas de url van je profiel aan

Zorg er voor dat je gemakkelijk te vinden bent. Gebruik een korte link met alleen jouw naam. Die is ook veel makkelijker te delen in de handtekening van jouw e-mail en op visitekaartjes.

10. Breid je netwerk verder uit

Nu is jouw profiel up-to-date. Het is tijd om je netwerk uit te breiden. Benader mensen, die in potentie interessant voor je kunnen zijn. Laat zien dat je er bent. Meld je aan bij groepen of start zelf een LinkedIn groep. Deel berichten met interessante informatie. Ga een blog schrijven of deel interessante ontwikkelingen in jouw branche. Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om jouw zichtbaarheid te vergroten.

linkedinprofiel