Meer of minder op de homepage?
Je bent een bedrijf gestart en natuurlijk hoort daar ook een website bij. Maar wat zet je nu op de homepage? Je kunt zo veel, je hebt zo veel te bieden. En daarom wil je eigenlijk alles wat je aanbiedt op de homepage zetten. Des te meer des te beter…. maar is dat wel zo?
Wat wil de bezoeker op mijn website?
De bezoeker van jouw website is op zoek naar iets. Hij heeft niet voor niets op het linkje van jouw website geklikt. In de zoekresultaten van Google koos hij jouw website om te vinden wat hij zoekt. In minder dan 3 seconden bepaald jouw bezoeker of dit de juiste website voor hem is. Of hij hier kan vinden wat hij zoekt. Hij doet dit aan de hand van een aantal elementen op jouw website:
- de navigatie/het menu
- het logo
- de afbeeldingen
- het kleurgebruik
- de titels
- de teksten
De bezoeker screent dus heel kort jouw website en bepaald dan of hij denkt dat hij op jouw website de gewenste informatie kan vinden. Is de eerste indruk positief, dan zal de bezoeker blijven en verder kijken. Is de eerste indruk echter negatief, dan is hij gelijk weg en ben je een potentiële klant kwijt.
Wat biedt je de bezoeker van jouw website aan?
Ok, we weten dus nu dat in minder dan 3 seconden het oordeel over jouw website wordt geveld. Minder dan 3 seconden! Het is dus heel belangrijk om gelijk een geweldige indruk te maken en de bezoeker in ieder geval het gevoel te geven dat hij hier de informatie kan halen, die hij zoekt.
De navigatie
Een menu is er niets voor niets. Hierin kan je heel veel pagina’s en berichten kwijt zonder dat ze gelijk zichtbaar zijn. Echt niet alles hoeft in het hoofdmenu. Bouw het menu logisch op. Zorg voor duidelijkheid. Zet alle diensten in een submenu onder het kopje “diensten”. Zet alle behandelingen als submenu onder het kopje “behandelingen”. Daar waar mensen het verwachten.
Onder een knopje “Info” kan je ook een submenu hangen met subitems als “Openingstijden”, “Routebeschrijving” en extra informatie zoals een plattegrond of (entree)kosten, indien dat van toepassing is. Zorg wel dat “Contact” altijd in het hoofdmenu staat. Bezoekers moeten je te allen tijde kunnen bereiken en verwachten de Contact button ook gelijk te zien.
Het logo en het kleurgebruik
Het logo is één van de belangrijkste elementen van de website. Het is jouw beeldmerk. De klant moet het herkennen. Het moet vertrouwen uitstralen. Het moet gelijk duidelijk zijn wat jouw bedrijf doet als de bezoeker het logo bekijkt. En een mooi logo is één, maar geeft het logo ook weer wat jouw bedrijf doet? Een heel belangrijke vraag, waar je best even bij stil mag staan.
Het logo valt samen met het kleurgebruik op de website. Per definitie wordt er door een bezoeker voorkeur gegeven aan een rustig kleurgebruik. Als er veel verschillende en schreeuwende kleuren gebruikt worden, schrikt dat de bezoeker af. Het verwart de bezoeker en deze zal eerder afhaken. Er zijn veel studies naar kleurgebruik gedaan. Welke emotie het bij mensen oproept. Blauw wordt bijvoorbeeld als zakelijk en betrouwbaar ervaren. Roze als onschuldig, vrolijk en romantisch. Grijs als neutraal, veilig en stijlvol. Het is dus belangrijk dat je de juiste kleurtoon voor jouw website kiest en deze ook terug laat komen in het logo.
Afbeeldingen, titels en teksten
Zorg voor een korte, duidelijke titel boven een paragraaf met tekst. Hierdoor is in één keer duidelijk is waar de tekst over gaat. De bezoeker kan dan beslissen of hij daar verder wil lezen. Afbeeldingen kunnen de duidelijkheid nog verstreken. Als je de juiste afbeelding hebt gekozen, versterkt het de titel en laat het geen twijfel over bij de bezoeker. Als hij dat zoekt, moet hij daar lezen.
Gebruik in de tekst onder de titel en de afbeelding korte zinnen. Dat leest het prettigst en is het meest overzichtelijk voor de bezoeker. Hij verliest niet zijn aandacht door ingewikkelde zinnen, maar kan juist heel snel en goed filteren.
Conclusie: Minder is meer
De vraag waar dit artikel mee begon is of er meer of minder op de homepage gezet moet worden. Het antwoord is dus duidelijk, minder is hier meer. Overlaadt de bezoeker niet met te veel prikkels. Zorg voor een gestructureerd menu met logische submenu’s. Gebruik een passend kleurpalet en zorg dat het logo weergeeft waar jouw bedrijf voor staat. Gebruik korte, duidelijke zinnen in de tekst en zorg voor passende titels en afbeeldingen.
Dus een actiepuntje op je lijstje er bij. Kijk eens kritisch naar de menuopbouw van jouw website. Past het logo bij je bedrijfsactiviteiten? Klopt het kleurgebruik op de site? Kan je de titels korter en duidelijker formuleren? En zou je nog betere afbeeldingen kunnen gebruiken?